Kasih Juju: Resepi Ringkas Spageti Prego Lada Hitam

May 4, 2017

Resepi Ringkas Spageti Prego Lada Hitam

Hai korang,

Haritu pergi membeli-belah dekat Econsave Kluang. Macam biasalah. Bila dah gaji, macam-macam benda nak kena restock.

Tengah ralit dok pilih mi spageti tetiba encik suami bersuara.
"Sayang, nanti masakkan abang spageti ye"
Dalam hati dah pelik dah sebabnya cik abang kita ni tekak kampung. tak reti makan western western ni. Lepas tu dia pun tunjuk sos prego macam dekat gambar bawah ni.
prego lada hitam
Prego Lada Hitam
Saya pun buat muka pelik. Eh! Prego ada perisa barulah. Hah, nampak tak dah lama tak menyepegethi. Hahah, suka-suka je ubah perkataan. Rupa-rupanya dah ada 2 perisa baru. Satu lada hitam, satu lagi ayam cendawan. Saya ambil dua-dua. Tapi lupa pula nak ambil gambar ayam cendawan tu.
Image result for prego ayam cendawan
Disebabkan saya terlupa snap gambarayam cendawan, jadi saya pun pinjamlah gambar tuan Google. Hehe.. Nilah rupanya perisa ayam cendawan. Rasa dia? Rasa ayam campur dengan cendawanlah. Tetttttt..

Macam nilah rupa dia. Gambar dekat tin tu tunjuk kuah dia hitam pekat. Rasa was-was pula nak buka. Hitam pekat sangat ke? Macam pelik je nanti kalau nak makan. Tapi bila dah buka takdalah hitam pekat sangat. Haha, buat kita seram je tau.

 Kalau korang nak tau macamana hitamnya kuah dekat gambar tu korang kena beli sendiri okeh. Saya lupa nak snap gambar. Dah, jom kita masak pula.

Selalunya saya akan guna apa je yang ada dekat rumah. Tak da kuasa nak keluar semata-mata nak cari satu barang je. Nanti bila dah keluar bukannya beli satu barang. Confirm 2,3 beg plastik. Sindrom kaum wanita. Hehe..

Bahan-bahan;
Bawang besar
Bawang putih
Sosej
Ayam kisar (nak guna daging burger pun boleh)
Prego Lada Hitam
Cili kisar (optional)
Lada benggala (optional)
Lobak (optional)

Cara memasak;
Refer gambar ye :)
1/ Panaskan minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau. kalau nak pedas, korang boleh masukkan sekali cili kisar. Saya tak letak sebab ingatkan lada hitam ni pedas. Rupanya tak pedas pun. Goreng sampai pecah minyak atau sehingga bawang dah naik bau.

2/ Masukkan ayam kisar. Masak sampai ayam tu masak. Ikut koranglah nak garing ke tak. Tapi saya suka garing sikit. Agak-agak dah dapat kegaringan yang korang nak bolehlah masukkan sosej, lada benggala dan lobak. Dekat rumah masa ni tak de sayur. Jadi saya tak letak sayurlah.

3/ Lepas tu masukkanlah sos Prego ni. Korang agak-agaklah nak pekat macam mana kuah dia tu. Kalau nak pekat, letak 2 tin. Kalau nak yang lite-lite je letak air sikit. Kalau nak lagi sedap korang campur sos Prego Lada Hitam ni dengan sos Prego Tradisi. Yang tin laber merah tu. Mesti rasa dia lagi kebaboom.

4/ Yang ni optional. Kalau tak nak gaul siap-siap dengan mi spageti pun tak pe. Tapi saya gaulkan semuanya sebab masak untuk budak-budak. Faham jelah perangai budak-budak ni. Karang ada pulak yang mi tu tak cukup. Tak pun kuah dia habis dulu.

Okeh, dah siap. Sepinggan untuk saya. Berpinggan-pinggan lagi untuk budak-budak. Tak sempat nak tambah. Habis licin dah dalam kuali. Tu maksudnya saya masak sedap ke sos Prego Lada Hitam ni yang sedap? Haha..

Okeylah, terima kasih sudi singgah.
Wassalam.

2 comments:

  1. adoii..padahal semalam dah nampak dah..lupa pulak nak ambil..lama tak buat spaghetti ni

    ReplyDelete
  2. ana pun baru tahu ada 2 perisa baru. boleh cuba nanti ni.

    ReplyDelete

Disclaimer

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of kasihjuju.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Kasih Juju Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign