18 September 2018

Sinopsis Drama Vila Ghazara

Sinopsis
Teratak yang diberi nama hasil gabungan nama pemiliknya iaitu, Dr. Ghazaly Baqri (Ghaz), seorang doktor kosmetik yang juga ahli lembaga pengarah sebuah hospital swasta terkenal bersama isterinya iaitu Zaharah (Zara). Siapa sangka Vila Ghazara yang terlihat indah di luarannya, para penghuninya tidak sebahagia yang disangka.

Kejayaan Dr. Ghaz sebagai seorang doktor kosmetik yang tersohor dan ahli perniagaan berjaya membuatkan dia sering mengongkong dalam menentukan arah tuju lima puteranya iaitu Zarul (Syed Aiman), Adrian (Aidil Aziz), Hariz (Shukri Yahaya), Dazrin (Hafeez Mikail) dan Azrel (Amirul Faqeem). Walau terlihat hebat dengan keluarga sempurna di mata ramai, selama lima tahun lamanya, Dr. Ghaz menyimpan rahsia bahawa sebenarnya dia mempunyai seorang isteri lain bernama Maria (Elly Mazlein).

Kerana sikapnya yang mahukan kesempurnaan, dia mengatur kehidupan anak-anaknya tanpa memikirkan kemahuan atau minat tersendiri anak-anaknya. Tidak mahu hidupnya terus diatur, Hariz bertindak untuk meninggalkan Vila Ghazara. Apabila Hariz mengingkari arahannya, Dr. Ghaz terus menidakkan hak Hariz sebagai zuriatnya. Membawa diri selama 15 tahun, Hariz akhirnya pulang juga ke Villa Ghazara namun kepulangannya tetap tidak mengubah pandangan Dr. Ghaz terhadapnya. Bagi Dr. Ghaz, Hariz pulang tanpa sebarang kejayaan yang boleh dibanggakan berbanding anak-anaknya yang lain

Seperti mana dia pernah merancang kehidupan anak-anaknya dulu, Dr Ghaz kini mula menyusun perancangan untuk cucu tunggalnya iaitu Alisha yang kini tinggal bersama mereka setelah anaknya, Adrian yang juga seorang juruterbang, diberhentikan kerja. Sejak dibuang kerja, Adrian dan isterinya, Sofea (Tunku Hanis) sering bertengkar dan mengabaikan Alisha.

Dr. Ghaz kemudiannya mengupah Arianna (Azira Shafinaz) graduan bidang perguruan yang terdesak mencari pekerjaan untuk menjadi guru tuisyen dan mengajar Alisha di rumah. Rupa-rupanya, Arianna dan Hariz saling mengenali. Hariz membenci Arianna kerana Arianna pernah menyebabkan Hariz terlepas penerbangannya ke London suatu ketika dahulu. Kerana itu juga, sepanjang Arianna berada di Villa Ghazara, mereka sering berselisih faham.

Apakah kesudahan konflik keluarga dalam Vila Ghazara ini? Adakah Dr. Ghaz akhirnya akan menerima dan berbangga dengan Hariz? Mungkinkah rasa benci di antara Arianna dan Hariz akan membibitkan rasa cinta? 

Barisan Pelakon:
- Shukri Yahaya sebagai Hariz
- Azira Shafinaz sebagai Ariana
- Mustapha Kamal sebagai Dr Ghazaly baqri (Ghaz)
- Haleeda sebagai Zaharah (Zara)
- Aidil Aziz sebagai Adrian
- Hafeez Mikail sebagai Dazrin
- Syed Aiman sebagai Zarul
- Amirul Faqeem sebagai Azrel
- Tunku Hanis sebagai Sofea
- Elly Mazlein sebagai Maria
- Zarynn Min
- Cik Manggis
- Sofia Liyana
- Puteri Rafasya sebagai Alisha

Drama terbitan Excellent Pictures Sdn Bhd ini akan memenuhi slot Akasia di TV3 bermula 17 September 2018. Drama 40 episod ini akan ditayangkan pada jam 7-8 malam.

Source:Vila Ghazara 

Resepi Ringkas Spageti Bolognese

Resepi Ringkas Spageti Bolognese
Bahan-bahan:
- Mi spageti
- Daging atau ayam cincang
- Sos bolognese Kimball atau Prego
- Sosej
- Garam 
- Bawang merah (cincang halus)
- Bawang putih (cincang halus)
- Cili padi (optional)

Cara-caranya:
1/ Rebus mi spageti. Letakkan sedikit minyak dan garam. Rebus sehingga mi lembut. Kemudian toskan.
2/ Tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi. Cili padi ni optional ye.
3/ Masukkan daging cincang. Juju tukar daging dengan ayam. Tumis sampai daging tu masak.
4/ Masukkan sosej.
5/ Masukkan sos spageti kimball. Tambah sedikit air dan garam secukup rasa.
6/ Sedia untuk dihidangkan.

Disebabkan suami dan Firash tak suka makan pedas, jadi Juju potong cili padi dan taburkan diatas kuah. Tekak melayu sangat tau. Hehe.

Selamat mencuba.

17 September 2018

Sambutan Hari Lahir Firash di Tadika
Sambutan Hari Lahir Firash di Tadika l Alhamdulillah. Tahun ni genaplah usia Firash 4 tahun. Tahun ni tarikh lahir dia jatuh pada hari Jumaat. Jadi Juju dah plan nak buat sambutan hari lahir dia dekat sekolah. Mengenangkan tahun depan nak sekolah tempat lain, jadi tahun ni kita sambut dekat sekolah dulu ya.



Juju belikan kek dan bungkus sedikit makanan untuk Firash dan kawan-kawan dia. Untuk goodies bag pula Juju belikan beg di Mr DIY. Suka betul Juju tengok beg tu. Beg tu ada gambar kartun. Tapi belum diwarnakan. Masa beli beg ni dia datang sekali dengan kaler magik.



Untuk kek pula Juju beli dekat kedai Milky, Kluang. Lupa betul nak tempah awal. Kononnya nak tempah kek yang ada gambar ultraman dekat atas dia. Tapi entah sibukkan apa sampai tak sempat Juju nak ke bandar. Tak pelah. Mama hutang dulu ye Yash.


Okeh nyanyi dulu sebelum potong kek. Cikgu dia pun sporting. Melayan je permintaan Juju nak buat sambutan hari jadi. Rupanya yang lain pun sambut juga. Cuma diorang tak publish dekat group whatsapp.



Sampailah sesi suap menyuap. Sebenarnya ada juga gambar Juju suap Firash dan Firash suap Juju. Tapi gambar tu tak melepasi piawaian. Jadi Juju simpan untuk tontonan sendiri saja. Hehe.

Oh ya, tarikh lahir Firash sebenarnya 3 hb Ogos, fud, dah lebih sebulan baru nak update dekat blog. Hadoi. Banyak sangat kerja yang ada due date. Jadi entri peribadi terpaksalah delaykan sedikit.

Terima kasih sudi baca :)



16 September 2018

Lirik Lagu Selamat Tinggal Sayang - Haqiem Rusli

Lirik Lagu Selamat Tinggal Sayang - Haqiem Rusli
Bertahun lama
Dalam menyemai cinta
Terbakar saat kau nyalakan ia
Aku tidak berdaya
Tuk beri segalanya cinta

Selamat tinggal sayang
Ku ucapkan kepadamu
Pergi kau dari hidupku
Ku tak ingin disakiti

Tersedar dari mimpi
Langkah menyusun pergi
Melihat kau bersama yang lain
Tersiksa jiwa ini
Terluka hati ini sayangku

Selamat tinggal sayang
Ku ucapkan kepadamu
Pergi kau dari hidupku
Ku tak ingin disakiti

Hapus segala derita yang ada
Tidak lagiku hanpir ke lubuk hatinya
Bisa yang kuterima
Kini hilang semuanya

Selamat tinggal sayang
Kini ku punya kisah yang baru
Pergi ku dari hatimu

Selamat tinggal kasih
Kubucapkan kepadamu
Pergi kau dari hidupku
Selamat tinggal
Selamat tinggal sayang


Pertandingan Pakaian Beragam di Tadika Firash
Pertandingan Pakaian Beragam di Tadika l Bersempena dengan bulan kemerdekaan yang lalu, Juju percaya ramai anak-anak kita yang masuk pertadingan pakaian beragam yang bertemakan bendera. Tadika Firash pun tak melepaskan peluangnya. Dan Juju pula dengan berbesar hatinya mendaftarkan nama si Firash untuk pertandingan pakaian beragam tu. Maklumlah, tahun depan nak bersekolah di tempat lain.

Hari yang pada awalnya dijadualkan akan berlangsung pada 30 Ogos, tapi entah kenapa tarikh tu ditunda ke 31 Ogos. Juju pun awal-awal dah pesan dekat Firash yang Juju tak dapat nak tengok Yash 30 haribulan tu. Ada bengkel di pejabat. Tapi bila cikgu tukar tarikh memang Juju tak lepaskan peluang untuk bersama-sama beri semangat dekat Firash nanti.

Upacara pagi tu dimulakan dengan nyanyian lagu Negeri Johor dan lagu Negaraku. Comel je tengok anak-anak yang masuk pertandingan ni dengan pakaian masing-masing. Dulu zaman Juju sekolah tadika memang takda pun pertandingan pakaian baju bendera ni. Yang ada cuma pertandingan pakaian beragam. Hehe.


Lepas menyanyi, kami menuju ke kelas tadika. Acara pertama pakaian beragam bendera. Firash antara peserta ke empat yang membuat peragaan baju. Boleh pulak dia pusing laju-laju masa cikgu suruh posing. Juju gelak sampai keluar air mata. Ada potensi jadi model rupanya anak aku ni. Memang tak tau malu.




Ha tengoklah gaya dia tu. Bukan main laju lagi dia berpusing. 



Barisan peserta yang join. Kalau ikutkan masa awal-awal bagi nama dulu tak ramai pun yang join. Sekali tiba hari kejadian ramai pula yang join. Meriah betul. 

Firash dapat nombor 6 kalau tak silap. Jadilahkan. Juju keluar modal sikit je beli bendera untuk tampal dekat songkok dia. Baju tu pinjam sepupu Juju punya. Kebetulan tahun ni tadika dia takda pertandingan pakaian beragam..Hehe, jimat sikit.


Saja Juju nak bagi dia simpan kenangan banyak sikit dekat tadika ni. Tapi nampak gayanya macam dah sayang sangat dekat tadika tu. Agak-agaknya tahun depan dia mengaruk tak dekat sekolah baru? Hmmm..

15 September 2018

Adakah Anak-Anak Kita Makan Dengan Betul?
Adakah anda biasa dengan senario ini?

Kasim suka snek manis
Kasim, 7 tahun, berlebihan berat badan untuk umurnya. Apabila terasa lapar antara waktu makan, dia mengambil coklat dan snek manis. Ibu bapanya khuatir kerana dia sudah mula bersekolah dan mereka tidak dapat mengawalnya daripada mengambil snek yang tidak sihat di kantin sekolah.

Sara yang ingin jaga imej badan
Ibu Sara mengejutkannya setiap pagi hanya 20 minit sebelum loceng sekolah berbunyi. Justeru, Sara yang berusia 12 tahun ini selalu kelam kabut dan tidak sempat mengambil sarapan. Sara memang tidak berminat untuk bersarapan kerana dia sudah mula mementingkan penampilan diri dan ingin menjaga imej badan.

Kumar sentiasa sibuk
Kumar, 10 tahun, kurang bersenam kerana dia sentiasa sibuk. Sebagai persiapan untuk menduduki peperiksaan UPSR, ibu bapanya mendaftarkan Kumar dalam pelbagai kelas tuisyen selepas waktu sekolah. Kumar menghabiskan masa lapangnya dengan bermain komputer untuk merehatkan fikirannya. Apabila ibunya berleter, dia menjawab: “Takkan tak boleh main sekejap pun. Bosanlah kalau belajar sepanjang masa.”

Anak-anak anda yang sudah bersekolah mungkin menghadapi masalah yang sama seperti Kasim, Sara dan Kumar. Ini adalah masalah yang biasa dihadapi oleh ramai kanak-kanak dan ibu bapa mereka. Apabila ini berlaku, waktu makan yang sepatutnya menyeronokkan bagi ibu bapa dan anak-anak, akan bertukar menjadi keadaan yang merimaskan.

Mengasuh anak-anak makan dengan betul
Sebagai ibu bapa, banyak yang anda boleh lakukan untuk menyemaikan tabiat makan yang sihat dalam diri anak anda. Anda yang menentukan apa yang perlu dimasak dan dihidangkan untuk keluarga anda. Ini adalah kerana anda merupakan orang yang paling berpengaruh dalam kehidupan mereka, dan paling layak untuk menggalakkan tabiat makan yang sihat.

Lebih penting lagi, anda berpeluang untuk menunjukkan teladan yang baik. Anak-anak menganggap anda sebagai suri teladan. Lantaran itu, anda boleh memainkan peranan paling berkesan dalam usaha melentur anak-anak dan membiasakan mereka dengan tabiat makan yang sihat, baik di rumah mahu pun di luar. Setelah menerapkan amalan ini dalam diri mereka, anda tidak perlu lagi bimbang tentang kemungkinan mereka membuat pilihan makanan yang salah.

Malangnya, masih terdapat ramai ibu bapa di Malaysia yang tidak berusaha untuk memberi anak-anak mereka makanan yang berkhasiat dan menanamkan tabiat makan yang baik sejak mereka kecil, atau apabila mereka mula bersekolah.

Adakah kanak-kanak Malaysia mengalami masalah pemakanan?
Kebanyakan kanak-kanak Malaysia mendapat makanan yang secukupnya. Walau bagaimanapun, masih terdapat juga ramai kanak-kanak yang mungkin mengalami masalah malpemakanan. Masalah ini timbul sama ada disebabkan mereka tidak mendapat kalori dan nutrien secukupnya atau mereka mengambil makanan secara berlebihan. Menurut Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) III yang dijalankan di seluruh negara pada 2006, satu daripada lima kanak-kanak kita mengalami masalah pemakanan, dengan berat badan dan ketinggian yang tidak sepadan dengan usia mereka.

Makan secara berlebihan
Kumpulan kanak-kanak yang mengalami berat badan berlebihan adalah mereka yang berumur antara 7 hingga 13 tahun. Kanak-kanak yang makan secara berlebihan akan menjadi gemuk apabila dewasa. Kajian menunjukkan bahawa keadaan ini boleh meningkatkan risiko mereka menghidap penyakit seperti diabetes (kencing manis) dan hipertensi (tekanan tinggi) apabila usia mereka meningkat. Berlebihan berat badan atau kegemukan juga menyebabkan mereka menjadi lebih prihatin terhadap penampilan diri dan boleh menimbulkan perasaan rendah diri.

Kekurangan zat makanan 
Kanak-kanak dianggap kurang mendapat zat makanan apabila mereka tidak mendapat cukup tenaga daripada makanan. Ini juga boleh mengakibatkan kekurangan pengambilan pelbagai nutrien penting. Kanak-kanak ini lebih mudah mendapat jangkitan dan selalunya tidak mencapai potensi pertumbuhan yang optimum.

Mengapa kanak-kanak mengalami masalah pemakanan?
Rakyat Malaysia boleh dikatakan hidup senang dan dimanjakan dengan banyak pilihan makanan. Jadi, mengapa masih ramai kanak-kanak kita yang mengalami masalah pemakanan? Sebab utama ialah tabiat makan yang tidak betul dan pengambilan makanan yang tidak seimbang. Ini berpunca daripada kekurangan pengetahuan tentang pemakanan di kalangan ibu bapa, dan juga kekurangan perhatian dan penjagaan ibu bapa.

Satu kajian yang dijalankan dua tahun lepas oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ke atas lebih 9,000 murid sekolah rendah berumur 7-12 tahun menunjukkan bahawa kanak-kanak di Malaysia mempunyai tabiat makan yang tidak sihat dan kurang melakukan aktiviti fizikal. Hasil kajian itu juga menunjukkan:

1.    Tidak mengambil sarapan
Satu dalam setiap tiga murid sekolah rendah tidak mengambil sarapan. Apabila anak-anak anda tidak mengambil sajian pertama yang penting dalam sehari, mereka tidak mendapat cukup tenaga untuk membolehkan mereka cerdas dan memberi tumpuan dalam kelas. Mereka juga menjadi lesu dan mudah merasa letih.

 2.    Snek tidak sihat
Empat daripada sepuluh murid sekolah rendah mengambil snek setiap hari. Tabiat makan snek yang tidak sihat, sama ada mengambil snek terlalu hampir dengan waktu makan atau mengambil snek dengan kalori tinggi dan nutrien rendah seperti kentang goreng, coklat dan gula-gula, boleh mengganggu selera anak-anak untuk makan sajian yang sihat apabila tiba waktu makan.

 3.    Gaya hidup santai dan kurang aktiviti fizikal
Dua daripada lima murid sekolah rendah tidak aktif. Semakin ramai kanak-kanak menghabiskan masa lapang mereka dengan aktiviti santai seperti menonton televisyen, membaca, dan leka dengan permainan komputer/elektronik. Tiada perbezaan besar antara kanak-kanak bandar dan luar bandar.

Permulaan hari yang sihat
Jika anak anda cerewet makan, langkah pertama ialah kenal pasti punca masalah. Adakah mereka tidak mengambil sarapan? Kurang aktiviti fizikal atau kerap makan snek? Apabila sudah mengenal pasti puncanya, anda boleh mengambil langkah yang sesuai untuk menangani masalah ini.

Sebagai ibu bapa, anda memainkan peranan yang sangat penting untuk memperkasakan diri anda sendiri, supaya anda dapat menanamkan tabiat makan yang sihat di kalangan anak anda sejak kecil. Pelajari asas pemakanan yang baik dan turunkan pengetahuan ini kepada anak-anak anda.

Ajar anak anda memilih makanan mereka dengan bijak, serta mengamalkan tabiat makan yang sihat dan gaya hidup aktif sejak kecil. Ini akan memastikan mereka mempunyai asas yang kuat untuk membesar menjadi remaja dan orang dewasa yang sihat sepanjang hayat.


Rencana ini dibawakan kepada anda oleh Jawatankuasa Pemandu Bulan Pemakanan Malaysia (NMM) Kebangsaan.



14 September 2018

Garlic Balm by ZM Beauty
Hai semua,  harini juju nak membebel pasal bawang putih. Seperti yang kita tau,  ada banyak kebaikan bawang putih.  Terkini,  bawang putih dijadikan sebgai snek harian kepada ibu-ibu yang lepas melahirkan.

Juju suka sangat tengok Instagram Story Dato' Seri Siti Nurhaliza dan Sari Yanti semasa mereka berpantang. Dalam menu makanan mereka memang hari-hari disediakan bwang putih goreng. Nampak macam sedap je hoi.

Masa Juju beranakkan si Firash dulu bawang putih goreng ni masih belum viral lagi. Hadui, nak mengandung cepat-cepatlah gini. Korang tolong doakan Juju hamil anak kedua ya. Hehe

Selain itu, bawang putih juga terkenal sebagai makanan superfood untuk mencegah selsema. Fuh,  kalau si Firash selsema, kemain resah lagi hati Juju ni. Orang ada sejarah semput ni lain sikit penjagaannya. Nak kena cepat-cepat pantau selsema dia. Kalau lambat memang cepat jelah semput dia menyerang.

Ha, sekarang ni Juju dah jumpa penawar semulajadi bagi mencegah selsema si Firash daripada melarat.

Garlic Balm by ZM Beauty


Kegunaan Garlic Balm membantu:
- Merawat batuk dan selsema
- Menghilangkan kahak
- Menghangatkan badan
- Merawat kembung perut
- Boleh dijadikan minyak bayi


Kelebihan Garlic Balm ZM Beauty:
- Garlic Balm ini adalah alternatif.
- Garlic Oil untuk memudahkan mak-mak bantu redakan masalah selsema, kahak, batuk, masalah kembung perut anak-anak.
- Tak berangin dan tak panas. Jadi InsyaAllah sesuai digunakan untuk anak semasa dalam pantang.
- Sesuai untuk semua peringkat usia, daripada bayi hingga ke dewasa boleh menggunakannya.
- 100% homemade, tiada bahan terlarang atau bahan kimia berbahaya yang terkandung dalam balm ni.
- Tiada sebarang penggunaan essential oil dalam balm ini. Ia adalah 100% menggunakan bahan semulajadi iaitu bawang putih asli, minyak zaitun dan beeswax (lilin lebah).
- Produk Muslim dan telah mendapat kelulusan KKM. 


Cara Guna Garlic Balm:
Sapukan di telapak kaki, belakang badan, dada (rusuk kiri dan kanan), tengkuk, ubun-ubun, bahagian sinus (dahi dan tepi kiri & kanan hidung).
Kalau kembung perut, sapu pada perut dan pusat.

Kena simpan satu dalam handbag. Maklumlah, sakit tu kalau dia nak datang bukan boleh di tangguh-tangguh. Yang menariknya bila sapu garlic balm ni, nyamuk pun tak nak dekat sebab bau dia yang agak kuat. 

Dapatkannya di sini: 
Wahtsapp : Zuraini 01132484182


13 September 2018

T-Shirt Printing Kajang - Murah, Selesa, Penghantaran Seluruh Malaysia
T-Shirt Printing Kajang - Murah, Selesa, Penghantaran Seluruh Malaysia l Korang perasan tak baju yang Team JDT Blogger pakai masa aktiviti Flying Fox dekat Bukit Gambang Resort City haritu? Okeh, mesti korang macam perasan tak perasan kan, meh sini Juju refresh balik.



Ha baju yang hitam nilah yang Juju maksudkan. Baju ni kami temoah di T-Shirt Printing Kajang. Alhamdulillah, puas hati sangat-sangat dengan kualiti kain. Selesa sangat-sangat. Walaupun kami pakai untuk aktiviti lasak, tapi kami semua tak rimas pun. 

Diorang semua amik baju lengan panjang. Juju punya je yang lengan pendek. Hehe. Juju lagi suka baju lengan pendek sebenarnya. 

Kami siap berflying fox lagi tau. Memang selesa sangat-sangat.
Selain mengambil tempahan printing t-shirt, syarikat ini juga ada menyediakan servis printing lain seperti totebag dan pencil case. Mereka turut menerima segala tempahan percetakan baju seperti Baju Rewang (bekwoh/kenduri), Baju Family Day, Baju Kelab/Persatuan, Baju Kelas, Baju Event, Baju Program dan lain-lain.

Jenis Cetak/ Printing
  • Heat Press
  • Silk Screen
  • Sulam

Kenapa harus memilih T-Shirt Printing Kajang?

  • Mempunyai Tenaga yang Mahir & Pakar
  • Menawarkan harga yang sangat MURAH
  • Mampu menyiapkan tempahan secepat mungkin.
  • Penghantaran ke SELURUH MALAYSIA
  • Mempunyai Pelbagai Mesin Cetak seperti Heat Press, Silk Screen, Sulam, dan lain-lain.


Untuk maklumat lanjut, boleh ke

Untuk Tempahan,
Call / WhatsApp terus ke :
+6010-2511422

Alamat :
Arked Mara Kajang
Tingkat 2, Kedai No.40.

Waku Operasi :
10.00 pagi – 8.00 petang


Lirik Lagu Kau Pun Sama - Syamel
Lirik Lagu Kau Pun Sama - Syamel


Jangan kau tanya siapa semalam
Takut bibirku kan menyakitkan
Abaikan saja ku kan disini
Melayani mu setiap hari

Tapi tak ku sangka
Satu hari terjumpa
Pesanan ringkasnya baby you di mana…
Kelu kau terpinga
Tapi tak mengapa
Kau dan aku kita sama

Aku tahu
Siapa mahu
Bermadu cinta
Lalala

Tak ku paksa
Engkau setia
Aku kan terima

Kau kata cinta mu tulus dan setia
Kau kata ku dusta
Tapi engkau pun sama
Tapi engkau pun sama
Kau pun sama

Oh sayang ku
Oh sayang ku
Oh sayang ku
Oh sayang ku (kau pun sama)

Oh sayang ku
Oh sayang ku
Oh sayang ku
Oh sayang ku

Aku tahu
Siapa mahu
Bermadu cinta

Tak ku paksa
Engkau setia
Aku kan terima

Aku tahu
Siapa mahu
Bermadu cinta
Lalala

Tak ku paksa
Engkau setia
Aku kan terima

Kau kata cinta mu tulus dan setia
Kau kata ku dusta
Tapi engkau pun sama
Tapi engkau pun sama

Kau kata cinta mu tulus dan setia
Kau kata ku dusta
Tapi engkau pun sama
Tapi engkau pun sama

Kau kata cinta mu tulus dan setia
Kau kata ku dusta
Tapi engkau pun sama
Tapi engkau pun sama
Kau pun sama

11 September 2018

Lirik Lagu Pendusta Cinta - Wani Ft Waris

Lirik Lagu Pendusta Cinta - Wani Ft Waris
Di malam ini
Ku mendengar suara rintihan hatiku
Di malam ini
Ku meluahkan rasa cintaku padamu

Namun tetapi di sudut hati
Aku tidak pasti
Kerna engkau selalu mempermainkan ku

Aku tak percaya
Kan dirimu pendusta cinta
Kau mendua kan cintaku
Ku terluka 
Kerna egomu

Suatu hari 
Kau pasti kan pulang mencari diriku
Suatu hari
Ku berharap kita tetap bersama

Namun tetapi di sudut hati
Aku tidak pasti
Kerna engkau selalu mempermainkan ku

Aku tak percaya
Kan dirimu pendusta cinta
Kau mendua kan cintaku
Ku terluka 
Kerna egomu

Aku bukan pendusta
Cuma aku cuba jaga hati
Supaya kau tidak terluka
Takut tuk bersemuka kerna hati berubah
Bila ku berjumpa kamu rasa ingin semula
Jadi ku bertukar arah
Ah…terlalu marah
Tak dapat ku berfikir mana betul mana salah
Teruskanlah berbalah aku mengaku kalah
Dah tiba masa aplikasi ini aku pangkah
Tak dapat aku fikirkan aku yang mempermainkan
Aku punya pilihan lain lebih menjanjikan
Mercu kebahagiaan bajerat percintaan
Maafkan undur diri
Putus sudahnya ikatan

Aku tak percaya
Kan dirimu pendusta cinta
Kau mendua kan cintaku
Ku terluka 
Kerna egomu

Aku tak percaya
Kan dirimu pendusta cinta
Kau mendua kan cintaku
Ku terluka 
Kerna egomu

10 September 2018

Doa akhir tahun dan doa awal tahun 1440H
Hari Isnin merupakan akhir bulan Dzul Hijjah (akhir tahun 1439 H), jangan lupa membaca "Doa Akhir Tahun" seusai shalat Ashar. Kemudian ba'da maghribnya (malam selasa adalah malam 1 Muharram (tahun baru Islam 1440 H), jangan lupa membaca "Doa Awal Tahun"

Sumber gambar: mysumber.com

Syekh Ibnu Qudamah Al-Maqdisy, salah seorang ulama besar yang ikut meriwayatkan "doa awal tahun" menuturkan, “Guru-guruku tidak pernah luput berwasiat untuk selalu membaca doa tersebut. Dan aku belum pernah melewatkan doa itu sepanjang hidupku.”

Bacaan *Doa Akhir Tahun* 3 kali :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.
 وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ. اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ فِي السَّنَةِ الْمَاضِيَةِ وَلَمْ تَرْضَهُ ، وَنَسِيْتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ ، وَحَلُمْتَ عَنِّيْ مَعَ قُدْرَتِكَ عَلَى عُقُوْبَتِيْ ، وَدَعَوْتَنِيْ إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ جَرَاءَتِيْ عَلَيْكَ. اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِيْ اَللَّهُمَّ وَمَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ تَرْضَاهُ وَوَعَدْتَنِيْ عَلَيْهِ الثَّوَابَ وَالْغُفْرَانَ فَتَقَبَّلْهُ مِنِّيْ ، وَلَا تَقْطَعْ رَجَائِيْ مِنْكَ يَا كَرِيْمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَز
وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ .

*Bacaan Doa Awal Tahun*
Sebelum membaca doa awal tahun, sebaiknya membaca ayat kursi sebanyak 360/121/100/77/ 41/21/11 kali (semampunya) dengan basmalah di setiap permulaannya. Kemudian membaca doa berikut sebanyak salah satu angka tersebut semampunya :

اللّهُمَّ يَا مُحَوِّلَ الأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالِيْ إِلَى أَحْسَنِ الأَحْوَالِ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ يَا عَزِيْزُ يَا مُتَعَال، وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم .

Dan dilanjutkan dengan *doa awal tahun* 3X :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَاةً تَمْلَأُ خَزَائِنَ اللهِ نُوْرًا ، وَتَكُوْنُ لَنَا وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ فَرَجًا وَفَرْحًا وَسُرُوْرًا ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كَثِيْرًا. اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَبَدِيُّ الْقَدِيْمُ الْأَوَّلُ ، وَعَلَى فَضْلِكَ الْعَظِيْمِ وَكَرِيْمِ جُوْدِكَ الْعَمِيْمِ الْمُعَوَّلِ ، وَهَذَا عَامٌ جَدِيْدٌ قَدْ أَقْبَلَ ، أَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ فِيْهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَأَوْلِيَائِهِ ، وَالْعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوْءِ ، وَالْاِشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِيْ إِلَيْكَ زُلْفَى ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

Maka setan akan berkata, “Orang yang membaca doa ini telah meminta perlindungan kepada Allah sepanjang sisa umurnya. Dan dua malaikat telah dipercaya untuk menjaganya dari aku dan para pengikutku."

*SEMOGA BERMANFAAT* !!!

Lirik Lagu Maafkan Ku by XPose

Lirik Lagu Maafkan Ku by XPose
Tiada lagi dirimu
Kau telah pergi
Kesal ku takkan kembali
Dirimu disisi

Ketulusan cintamu tak kupeduli
Namun kini hanya mimpi
Tinggal ku sendiri

Kini aku mulai menyedari
Sakit hati bila cinta tak dihargai

Kasih maafkanlah
Kerana ego diriku
Kala aku berdusta
Hanya mengejar dunia

Mengejar dunia

Kini aku mulai menyedari
Sakit hati bila cinta tak dihargai

Kasih maafkanlah
Kerana ego diriku
Kala ku berdusta
Hanya mengejar dunia

Kasih andainya
Ada masanya tuk berubah
Kala telah terluka
Sungguh dirimu kecewa

Sungguh dirimu kecewa

8 September 2018

Sakit dan Solat
DAH SOLAT KE BELUM?


“Doktor, sarapan ada lagi?”
“Eh, tadi tak sarapan ke?”
“Saya tidur, mengantuk sangat. Ni baru bangun”.

Saya menjeling jam di dinding, hampir 10 pagi. Semasa round dengan pakar tadi pun pesakit ini bangun tak bangun saja.

“Tak bangun solat Subuh ke?”
“Ala doktor, susah lah nak solat. Leceh. Kotor baju ni. Nak wudhu pun susah.”
“Minta lah baju baru dengan nurse.”
“Tak apa lah doktor. Orang lain pun semua tak solat,” menunjukkan tangan kepada semua pesakit di kubikelnya.
“Mereka cakap sakit tak payah solat.”

Ya. Ia bukan lagi satu yang aneh. Bukan satu yang jarang. Bahkan ia gejala yang agak merisaukan.

Sakit sepatutnya mendekatkan kita dengan Tuhan. Melalui sakit Tuhan menggugurkan dosa-dosa hamba-Nya. Sakit menyebabkan manusia lebih mengingati mati, lebih menginsafi keterbatasan dan kelemahan diri. Sepatutnya…

Tetapi semasa di wad, kalau kita tinjau berapa peratus pesakit yang solat lima waktu sehari (ah, ini asas, paling asas!) dan kita akan terperanjat!

Alasannya:
1) Pakaian kotor
2) Sakit
3) Susah nak wudhu
4) Boleh qada’
5) Tak tahu solat orang sakit
6) Memang jarang solat pun di rumah

Ini terutama masalah bagi pesakit muda. Posting pertama sebagai houseman di wad ortho hal ini amat ketara. Ramai pesakitnya muda-muda, sebahagian ada luka-luka (jadi alasan tak boleh wudhu), dan kaki tergantung / bersimen / on traction. Pesakit yang lebih berusia, mungkin kurang, seperti pengalaman saya di wad oftalmologi (ramai pesakit katarak, glaucoma, diabetic retinopati orang berusia).

Pesanan untuk Ibu bapa, kalau anak anda masuk wad, sila pastikan mereka solat. Ajarkan mereka solat orang sakit. Boleh tanya doktor/nurse. Ia penting. Pesan setiap kali anda melawat mereka. Bantu mereka berwudhu (jangan anda pula tumpang sekaki tak solat). Sakit bukan alasan tak solat, bahkan sakit sepatutnya lebih menambahkan rasa takwa kita. Dan jangan harapkan nurse atau doktor nak jaga solat anda/anak anda. Kerja-kerja rutin pun tak terkejar.

Semasa houseman dulu, selalu saya kejut pesakit ketika round pagi (tetapi kadangkala tak terkejar juga, ah, rasa bersalah sebenarnya). Sengaja tanya soalan (yang mungkin tak perlu pun) untuk timbulkan perbualan, supaya mereka alert dan terjaga. Sekurang-kurangnya mereka bangun. Para houseman (dan juga nurse) ketika melakukan morning round (atau ambil vital sign pagi), jangan lupa kejutkan pesakit.

Dan cadangan saya, mulai hari ini, kalau anda nak melawat pesakit, tak payah bawa makanan banyak-banyak. Tak perlu bunga, atau kad, atau KFC (di Terengganu hospital sebelah KFC, ahah).

PERTAMA. Bawalah botol penyembur air ini, untuk membantu pesakit berwudhu dengan mudah. Tidak terlalu basah. Tak perlu ke bilik air.

KEDUA, belilah buku panduan solat ketika sakit. Banyak di kedai buku. Paling kurang, ajarlah pesakit, dan kalau tak arif di internet boleh dapat banyak (rujuklah laman yang autentik) atau tanya ustaz-ustaz.

KETIGA, mak-ayah... sedia lah peluru siap-siap. Pesanlah kepada anak-anak yang masuk wad tu. Cakap, jangan tak cakap. Dosa anak tak solat, share nya sampai kepada ibu bapa juga (kalau tak tegur atau tak ambil tindakan).

KEEMPAT, beri perhatian betul-betul. Waktu melawat adalah bermula jam lima hingga tujuh petang. Waktu ini wad penuh dengan pelawat. Nak solat agak susah/sempit. Pesakit sibuk melayan pelawat. Jadi pelawat jangan lupa tanya, "Asar dah solat ke?". Dan bagi ruang pesakit solat dulu. Mana prioriti, anda (pelawat), atau solat? Ha! Anda bertanggungjawab tau kalau terlalu sibukkan pesakit sampai dia lupa solat (dan sesetengah pesakit memang saja gedik buat sibuk melayan sebab malas nak solat).

KELIMA, Ibu-ibu yang nak bersalin pun, jaga-jaga, selagi belum bersalin (wiladah) anda wajib solat ya. Kalau sekadar contraction, itu bukan alasan tak solat. Minta bantuan suami dan nurse. (Hukum detail, saya serahkan kepada yang lebih arif untuk huraikan)

InsyaAllah, sebarkan semoga semakin ramai pesakit yang terjaga ibadahnya di hospital.

#fahdrazy
#cakarayamseorangdoktor
#doktortanpakotputih

Kredit: Fahd Razy

7 September 2018

Cetak Banner, Namecard, Bunting, Flyers Murah di Al-Fateh Printing

Cetak Banner, Namecard, Bunting, Flyers Murah di Al-Fateh Printing. Ada ke yang sedang mencari khidmat printing bunting dan banner sekarang ni? Maklumlah, dah nak masuk musim kenduri kahwin ni. Mesti ramai yang tercari-cari dekat tempat yang sesuai.

Kalau korang nak tau, banner yang team JDT Blogger bawa masa ke Bukit Gambang tempoh hari kami tempah di Al-Fateh Printing. Sekejap je diorang siapkan tempahan kami. Kualiti pun cantik tau. Memang kami puas hati sangat-sangat.



So orang Johor Bahru dan kawasan sekitar boleh ke Al-Fateh Printing untuk dapatkan banner dan bunting korang ya. Eh, bukan saja ada banner dan bunting, namecard, buku voucher, cenderamata pun boleh buat dekat sini. Korang pilih je nak yang mana satu. Nanti team Al-Fateh akan selesaikan semuanya. 



Beralamat di: 
9 Jalan Pendidikan 8/2, Taman Universiti, 81300 Skudai, Johor .

Juga di : 
41-GF, Jalan Padi Emas 1/8, Bandar Baru Uda, Trigon Uda Business Centre, 81200 Johor Bahru, Johor .

Isnin – Jumaat 9 am – 10 pm 
Sabtu – Ahad 9 am – 7 pm .

Facebook: 

Instagram:

Website:

Atau email alfatehorder@gmail.com .

Atau wahtsapp :

Office – 07-244 1792

6 September 2018

Solekan Pantas dengan Set 4 dalam 1 Yarra Beauty Care
Assalamualaikum semua,

Bila bercakap pasal solekan, mesti ramai yang suka. Juju pun suka juga. Walaupun skill bersolek tu masih ditahap yang rendah, tapi Juju sentiasa belajar sedikit demi sedikit. Bila kita rajin praktikkan apa yang kita belajar tu InsyaAllah lama-lama nanti akan pandai jugakan. Jangan pula tak nak belajar langsung. Lepas tu cemburu tengok orang lain cantik. Ha memang ketuk kepala sendirilah nanti.

Masa ke Bukit Gambang haritu, Juju telah diberi peluang untuk mencuba set 4 dalam 1 dari Yarra Beauty Care. Wow! Yarra ni kan yang MUA Bellaz selalu guna dalam solekan dia tu kan. Wow wow wow! Haha, Juju betul-betul teruja untuk mencuba set 4 dalam 1 Yarra ni.


Set 4 dalam 1 ni didatangkan dalam satu kotak khas yang cantik sangat. Sebab apa Juju cakap kotak ni cantik? Sebab kotak dia warna pink. Hehe.. Orang perempuan ni memang cepat teruja dengan warna merah jambukan. Good marketing strategy.

Kalau korang suka make up yang ringan-ringan, tak berat bolehlah cuba DD Cream dia. Calit-calit je. Mudah sangat nak guna. Bawak set ni dalam handbag pun dah cukup dah pada Juju. Tak perlu bawa beg make up berat-berat tu. 

Juju pun simpan juga set ni dekat pejabat. Lepas solat terus sapu moisturiser dia. Fuh. memang jatuh cinta betul dengan pelembab dia ni. Cepat menyerap dalam kulit muka. Bukan macam sesetengah pelembab yang lambat sangat nak meresap. Sambil dalam hati pun berkata, 'Patutlah MUA Bellaz suka sangat dengan pelembab Yarra ni. Macam ni perasaan dia lepas dah sapu dekat muka.'


SET 4 dalam 1 ini ada 4 ITEM LENGKAP untuk SKIN TREATMENT & MAKEUP BEAUTY
CANTIK DALAM 3 MINIT DENGAN SET MAKEUP YARRA

Dalam set 4 in 1 ini ada:

50ML Yarra Xtra C Moisturiser
Fungsi:
- Memberi kelembapan & kesegaran pada kulit
- Membantu masalah kulit kering
- Mengatasi anti-aging
- Melindungi kulit dari garisan stress, penuaan, mengecilkan liang pori
- Melindungi kulit dari sinaran UV
- Membantu masalah tona kulit tak sekata
- Mengurangkan eyebag

50ML Yarra Xtra E Face Mist
Fungsi:
- Barang asas sebelum mekap
- Sempurnakan hasil selepas mekap
- Toner semulajadi
- Mencerahkan & memulihkan kulit kering
- Melindungi kulit dari kerosakan akibat pancaran matahari
- Antioksida tertinggi (400x ganda dari vitamin C)

8g Yarra DD Cream Foundation
Fungsi:
- Mengandungi SPF +30
- Ringan dan sesuai untuk semua jenis kulit
- Membantu mengatasi masalah utama pada kulit termasuk kemerahan, garis kedut, pori besar dan bintik hitam di wajah

FREE GIFT Yarra Kabuki Brush
Berusnya lembut dan bulunya semestinya HALAL ye. 


Hah nampak tak betapa ringkasnya solekan Juju lepas guna set 4 dalam 1 Yarra ni. Yang paling best, masa bersiap tu laju je. Zap zap zap siap. Sesuai untuk Juju yang memang malas nak bersolek. Muehehehe.

Boleh dapatkan produk ni di:

Whatsapp:

Facebook HQ:

Instagram:

5 September 2018

Jom Dapatkan Tiket Penerbangan Anda di Traveloka Sale-abration 2018
Sekarang dah masuk bulan September, tapi Juju masih lagi berfikir-fikir kemana agaknya nak bawa keluarga berjalan-jalan tahun ni.

Kalau tahun lepas Juju dah bawa family ke Bayou Lagoon, Melaka. Puas betul Firash dengan sepupu-sepupu dia main air. Eh, mak dia pun puas juga main air tau. Memang plan nak bercuti time tak cuti sekolah pun. Kononnya tak nak ramai sangat orang dekat kolam tu nanti. Penyudahnya ramai juga orang dekat kolam tu. Nampaknya ramai mak ayah yang fikir macam Juju.

Jadi tahun ni nak kemana pulak? Hurmm. Hajat dihati nak ke Pulau Pinang. Dah lama rasanya tak ke sana. Rindu nak makan rojak dekat Padang Lama tu. Rindu jugak nak makan nasi kandar. Huihhh.. Meleleh air liur tetiba.

Tapi macam jauh pula dari Johor nak ke Pulau Pinang. Hmm.. Tiba-tiba blurr pulak kepala ni memikirkan tempat nak bercuti. Oh ya, bukan ke ade MATTA Fair sekarang nih. Nak ke Kuala Lumpur tu jauh sangat. Jom kita cari online je dekat Traveloka. Eh kenapa pilih Traveloka? Sebabnya sekarang ni ada Traveloka Sale-abration yang seakan-akan MATTA Fair 2018. Fuh, betul-betul menduga keimanan nih.


Kenapa pilih Traveloka?
Korang nak tau tak kenapa Juju suka cari tiket penerbangan di Traveloka? Pertamanya sebab dia bagi kita banyak pilihan. Contohnya kalau Juju nak ke Pulau Pinang, Juju cuma masukkan keyword Pulau Pinang dan web ni akan carikan tiket penerbangan yang berpatutan dengan bajet Juju.


Pilihan syarikat penerbangan dekat sini bukan hanya tertumpu pada satu syarikat penerbangan sahaja, tapi kesemua penerbangan yang berkaitan. Macam contoh Juju nak fly dari Johor Bahru ke Pulau Pinang. Bukan syarikat Air Asia sahaja yang keluar, tapi ada juga Malindo Air, Fire Fly dan MAS. Detail yang tertera pun sangat lengkap.

Macam yang kita tau, penerbangan Air Asia tidak termasuk luggage dan makanankan. Tapi kalau korang nak tambah makanan dan luggage dia dah senaraikan semuanya termasuk harga. Menarik sangat ni.

Nampak tak perbandingan yang Juju dah screenshot ni? Harga dia beza RM2.00 je, tapi syarikat penerbangan mana yang bagi lebih? Ha korang kenalah nilaikan sendiri. Jadilah pengguna yang bijak.

Pilihan tarikhnya pula kita boleh pilih bila-bila masa sahaja yang kita suka. Maklumlah, ada orang yang kalau dah plan nak cuti tarikh sekian sekian tapi last minute tak dapat pula nak bercuti. Bila tidak dirancang tulah yang plannya menjadi. Eh, memang ada yang macam ni tau. Contoh terdekat ni kawan baik Juju. Kita ni punyalah plan macam nak rak. Tetiba dia pulak tak dapat free kan masa. Huhu menangis tepi bucu mejalah sebab duit kapal terbang semua dah bayar.

Lagi yang menarik sepanjang Traveloka Salebration ni adalah tiada yuran tempahan. Dengan syarat korang booking daripada 4 September sehingga 10 September 2018 sahaja!!! Wah, memang menarik sangat ni. Aduh Juju dah betul-betul tergoda nih.

Lagi yang menarik sepanjang Traveloka Salebration 2018 ni, korang berpeluang untuk mendapatkan kupon diskaun tambahan untuk pembelian segera. Yeay, memang bermurah hati sangat Traveloka ni.

Kenapa Juju suka ke Pulau Pinang?
Macam yang Juju dah cerita dekat awal-awal entri tadi, Juju suka pilihan makanan yang pelbagai dekat sana. Lebih-lebih lagi rojak pasembur dekat Padang Kota lama. Memang tak pernah miss ke sini kalau ke Pulau Pinang.

Lagi pula dekat sini je yang ada feri untuk kereta. Haha, memang dari kecik lagi Juju teruja sangat dengan feri yang boleh bawak masuk kereta ni sekali. Dulukan famous cerita Anak Mami lakonan Saiful Apek dan Fasha Sandha. Setiap kali tengok feri tu mesti Juju berangan sekali tau. Hehe. Dekat Langkawi pun sekarang dah boleh bawak masuk kereta. Tapi dia ada limit. Kalau dekat Pulau Pinang ni memang sentiasa ada. Cuma kena tunggu giliranlah.

Selain itu, antara tempat menarik yang ada di sini ialah:

1. MADE IN PENANG INTERACTIVE MUSEUM

Muzium yang menjadi tarikan terbaru ini menceritakan sejarah Pulau Pinang yang dahulunya merupakan pelabuhan terkenal di Asia Tenggara. Pelbagai replika pelabuhan dan kapal dagang dapat menjadi tatapan pengunjung untuk mempelajari sejarah negeri ini.

Selain itu, pengunjung juga dapat mempelajari kekayaan budaya di Pulau Pinang secara santai dan interaktif dengan menerokai 5 bahagian muzium ini iaitu Wall Painting, Handmade Jetty Water Front, Interactive 3D Trick Art, Interactive Kiosks dan Coffee time.

2. ASIA CAMERA MUSEUM

Sebelum zaman Instagram, mengambil gambar bukanlah semudah yang anda sangkakan. Pelbagai keperluan dan kemahiran yang diperlukan semata-mata untuk mendapatkan sebuah gambar yang elok! Malah, anak muda zaman kini mungkin tidak pernah menggunakan kamera kerana semuanya telah tersedia di dalam smartphone.

Bagi penggemar dan pencinta fotografi, di Asia Camera Museum ini anda boleh melihat koleksi lebih 1000 buah kamera antik beserta aksesorinya yang diperlukan untuk memproses gambar. Ia tentu akan membuka mata kita, lebih-lebih generasi muda yang mungkin tidak pernah berpeluang menggunakan dan melihatnya. Dengan suasana Lebuh Armenian dan rekabentuk dalaman bangunan yang vintage, anda tentu akan jatuh cinta dengan keunikan tempat ini di samping mempelajari banyak perkara tentang fotografi.

3. WONDERFOOD MUSEUM

Wonderfood Museum adalah muzium terbaru menjadi pilihan pengunjung di Pulau Pinang. Di sini anda dapat mendalami budaya Malaysia dengan pameran hidangan tempatan berskala besar.

Muzium ini terbahagi kepada 3 zon iaitu Zon Wow, Zon Aktiviti, dan Zon Pendidikan. Semua replika makanan adalah hasil kerja tangan pemilik muzium, Sean Law yang menerapkan teknik replikasi makanan dari Jepun. Menarik!

4. TEDDY VILLE MUSEUM

Tahukah anda kenapa patung beruang comel digelar Teddy Bear? Kalau nak tahu, datanglah ke muzium ini. TeddyVille Museum adalah muzium Teddy Bear pertama di Malaysia yang menempatkan segala macam koleksi teddy bear seawal tahun 1900. Setiapnya mempunyai sejarah tersendiri, dan siapa yang tak berminat dengan teddy bear pun tentu akan seronok untuk mengetahui kisahnya.

Menariknya, dalam muzium ini juga teddy bear diperagakan dengan watak-watak tempatan seperti Allahyarham Tan Sri P.Ramlee, kapten Francis Light, Datuk Nicol David, Datuk Jimmy Choo, dan banyak lagi. Malah, secara tidak langsung anda dapat mendekati budaya Pulau Pinang serta mengetahui warisan sejarahnya melalui watak teddy bear yang tersangat comel!

4 tempat dekat atas ni Juju belum pernah pergi lagi (Sumber dari SirapLimau). So Juju simpan dulu dekat sini untuk rujukan bila Juju datang ke Pulau Pinang ni nanti.