31 May 2018

Menu Berbuka Puasa 13 Ramadhan 1439H
Assalamualaikum semua, harini Juju nak share dengan korang menu berbuka puasa. Kalau korang perasan, Juju jarang share pasal menu berbuka puasa sebabnya mak yang masakkan. Untunglah duduk dengan mak. Dapat makan air tangan mak hari-hari. Mehehe...

Kebetulan 29hb Mei haritu cuti hari Wesak, abah pulak dah bagi mandat suruh masak lauk berbuka. Abah dengan mak nak balik kamoung melawat atuk katanya. Masa ni dalam kepala dah ligat dah fikir nak masak apa harini.

Sebenarnya dalam kepala dah tau dah nak masak apa, tapi saja tanya encik suami kotlah tekak dia teringin nak makan apa-apa. Bila tanya tak kisah nak makan apa. Okeh, menu dalam kepala boleh on.

Setelah bersilat dekat dapur, maka terhasillah

Ikan siakap stim limau
Popia otak-otak
Nasi goreng cendawan
Ayam goreng tepung bestari
Ikan tu masa ambil gambar dia masih berenang atas kuali. Hehe..Tak menyabor nak amik gambar. Sekor siakap makan 5 orang. Licin kate ko.

Popia otak-otak tu beli yang frozen punya. Nasi goreng tu lebih nasi sahur pagi tadi ada banyak lagi, ladi kita jadikan dia nasi goreng cendawan. Licin juga.

Ayam goreng tepung bestari. Sebenarnya Juju baru jumpa tepung bestari ni. Selalu kalau belanja barang rumah, pergi dekat Econsave kluang. Tapi kenapa dekat sana takde tepung ni. Frust betul. Bila dah jumpa dekat pasaraya Target Kluang terus Juju rembat 2 perisa. Spicy dengan original. Memang standby untuk puasa punya. Raya nanti kita beli lagi. Hehe.

Okkaylah korang. Terima kasih sudi baca :)







30 May 2018

Ramadhan Buffet @ Swiss-Inn Johor Bahru
Ramadhan Buffet @ Swiss-Inn Johor Bahru l Hai korang, kalau korang tak tahu nak berbuka puasa dekat mana, Juju cadangkan korang berbuka di Hotel Swiss-Inn Johor Bahru. Pelbagai juadah pembuka selera boleh korang dapatkan disini.

Alhamdulillah, Juju dapat juga merasa food review tahun ni. Walaupun datang untuk cover event CSR, tapi tak salah pun kalau nak buat food reviewkan. (Baca entri Program Majlis Berbuka Puasa Bersama Warga Pekak anjuran Swiss-Inn Johor Bahru di SINI) Sambil menyelam minum air. Eh, tak boleh minum air. Puasa.

Juju hadir ditemani adik dan juga si Firash. Ayah dia kerja, tak dapat nak ikut. Apa yang buat Juju teruja dekat sini, cara persembahan makanan dia. Unik sangat. Letak dekat atas tong, lepas tu letak makanan dalam kuali. memang rare lah. Okeh jom kita tengok gambar-gambar makanan yang dihidangkan.

Ikan tongkol masak kari bersama terung

Daging masak hitam pedas.
Juju suka betul dengan daging masak hitam pedas ni. Daging dia tak liat dan pedas dia tu boleh tolerate lagi. Sedap. Makan pula dengan nasi minyak. Macam makan lauk kenduri kahwin.

Ayam mask gulai bersama timun

Nasi minyak

Sayur lodeh tambak Johor

Kailan ikan masin ni sebenarnya sayur campur. Ada cendawan butang dekat celah-celah sayur tu. Sedap sangat.

Udang masak nestum.

Nasi putih
Kalau dah namanya hotel, tak sah kalau tak ada kambing kan. Jadi menu yang istimewa dekat sini ialah kambing bakar bersama nasi beriyani. Korang rasa Juju nak tengok je kambing tu posing maut dekat dalam tray tu. Adoi.. Meleleh air liur.

Kambing bakar bersama nasi beriyani

Aneka kerabu

Pelbagai ulam-ulaman dan sambal pencicah
Kita ni kalau takda sambal belacan memang bukan nama tekak melayulah kan. Kalau makan nasi wajib ada sambal belacan. Kalau takde belacan pun cencaluk pun jadi. Aduhai. Sedapnya.

Rojak buah

Pecal

Mihun sup

Aneka spageti
Juju cuba dua-dua kuah spageti yang dihidangkan ni. Bolognesse dengan carbonara. Sedap sangat. Makan panas-panas.

Air panas dan sejuk
Adik Juju suka betul dengan mesin air panas ni. Ada 8 jenis air panas yang boleh korang pilih. Tekan je butang air apa yang korang nak. Nanti dia akan keluar. Juju pilih white coffee. Hadoi. Padu betul kopi dia. Gula kena tambah sendiri. Air sejuk tu pun Juju ambil juga. Nak bilas air kopi tadi. Haha, patutnya bilas dengan air masak. Eh, air masak pun ada disediakan juga tau. Air cuckoo.

Sate daging

Sate ayam

Goreng pisang dan keropok lekor
Si Firash suka betul dengan keropok lekor ni. Berulang 4 kali jugalah Juju ambil keropok lekor ni. Suruh makan nasi dia tak mau. Dah makan keropok lekor tu nak yang itu je. Suapkan nasi pun tak nak.

Otak-otak

Pelbagai pilihan ikan bakar

Bubur pulut hitam

Buah-buahan tempatan

Sup tulang rawan
Sup tulang rawan ni pun antara signature dish dekat sini. Daging dia empuk sangat. Tak liat. Nak pisahkan daging dengan tulang tu pun mudah je. Tabur pula bawang goreng dengan daun sup. Pergh...
Laksa Johor

Puding pelbagai perisa

Kalau nak buat tempahan, korang boleh hibungi:

RAMADHAN BUFFET @SWISS-INN JOHOR BAHRU
17 May to 14 June 2018

@ Rilek The Café

Special Deal – Buy 5 Adult Vouchers FREE 1 Voucher

Normal Price
RM98 nett (Adult)
RM40 nett (Child)

For reservation & enquiries, please call
07-218 3333 or email at info@sijb.swissgarden.com





Program CSR Hotel Swiss-Inn JB, Majlis Berbuka Puasa bersama Persatuan Orang Pekak Johor
Pada 25 Mei 2018 yang lalu, Juju telah diberi peluang untuk berbuka puasa bersama warga pekak dari Persatuan Orang Pekak Johor bertempat di Hotel Swiss-Inn Johor Bahru. Program ini merupakan salah satu program inisiatif tanggungjawab sosial korporat (csr) yang dianjurkan oleh pihak hotel. Kami komited untuk menjadikan program ini sebagai program amal tahunan pada bulan Ramadhan bagi meraikan golongan istimewa.


Menurut kata Pemangku Pengurus Besar Swiss Inn Johor Bahru, Tengku Azmi bin Raja Abdullah amat berbesar hati kerana menerima kunjungan daripada Persatuan Orang Pekak Johor untuk Majlis Berbuka Puasa tahun ini. Harapan beliau semoga program ini dapat menceriakan mereka di bulan Ramadhan yang mulia ini.


Pengerusi Persatuan Orang Pekak Negeri Johor, Encik Mohd Yazid bin Bain menerangkan bahawa dalam satu keluarga, tidak semuanya akan mewarisi pekak. Ada juga kedua ibu bapa yang pekak tetapi melahirkan anak yang bukan pekak. Ada juga yang pekak berkahwin dengan orang bukan pekak, melahirkan anak yang pekak. Banyak dugaan dan cabaran yang terpaksa mereka lalui dalam menjalani kehidupan seharian.

Warga pekak yang hadir

Warga pekak yang hadir

Warga pekak yang hadir

Warga pekak yang hadir

Dalam majlis tersebut, sedikit sumbangan dan juga duit raya telah disampaikan oleh wakil hotel untuk diberikan kepada warga pekak yang hadir. Harapannya semoga sumbangan yang diberi dapat menceriakan sedikit sebanyak golongan ini.

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan

Penyampaian sumbangan



Persatuan Orang Pekak Johor atau Socitey Deaf of Johor ( SDJO ) adalah sebuah NGO’s OKU berdaftar yang diberi mandat oleh orang Pekak untuk menjaga kebajikan ahli-ahli Pekak dan menganjurkan pelbagai aktiviti di negeri Johor.SDJO telah didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan pada 30 Ogos 1977 dengan nombor pendaftaran 81/76. SDJO juga menjadi ahli gabungan kepada Persekutuan Orang Pekak Malaysia ( MFD ) dan Majlis Kebajikan Masyarakat Negeri Johor (MKMNJ). 

Keahlian SDJO mempunyai bilangan ahli seramai 1050 orang Pekak daripada pelbagai kaum, agama dan bangsa. Pada hari ini SDJO beroperasi sepenuh masa untuk memberi dan menyediakan perkhidmatan serta bantuan kepada komuniti Pekak bertempat di Pusat Komunikasi Orang Pekak Johor di alamat 64-01 Susur Larkin Perdana 2, 80350, Larkin Johor Bahru.

Email address: sdjohor@yahoo.com
Phone number: +60 7-227 2700
Phone number: 012 725 1510 (Please SMS)
Address: 64 - 01, Susur Larkin Perdana 2, Larkin Perdana, 80350, Johor Bahru
Registration number 014-01-30081977

Juju rasa sebak sangat bila berada di dalam kelompok mereka ni. Rasa sunyi sangat. Kosong. Macam manalah mereka melalui kehidupan sehari-harian. Sayu rasa hati. 


Last but not least, ini adalah wakil dari JDT Blogger yang hadir. Yang sebelah kanan tu Cik Tom. Ahli baru JDT Blogger, boleh terjah blog Cik Tom dekat http://www.ciktom.com/. Yang tengah tu pula orang kuat JDT Blogger, kak Hernee. Boleh terjah blog kak Hernee dekat http://herneenazir.com/




28 May 2018

Adab Bersedekah

ADAB – ADAB BERSEDEKAH ADALAH :
1. Tangan di atas memberi lebih baik daripada tangan di bawah (menerima)

2. Ikhlas dalam bersedekah – wajib mengikhlaskan sedekah hanya kerana Allah dan demi mendapatkan keredhaan-Nya. Sedekah dengan menunjuk-nunjuk dan berbangga diri menyebabkan kerugian di Akhirat kelak

3. Mendahulukan sedekah yang wajib – sebagaimana yang disebut dalam hadis Qudsi yang bermaksud: “…dan tidaklah seorang hamba mendekatkan diri kepada-ku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai daripada apa – apa yang aku telah Aku wajibkan keatasnya..” (Riwaya t Al-Bukhari)

4. Tidak boleh menunda untuk membayar sedekah (zakat) yang wajib tanpa adanya keuzuran

5. Sedekah atau zakat yang dikeluarkan hendaklah dipastikan diberikan kepada mereka yang benar – benar memerlukan seperti orang miskin, anak – anak yatim, janda dan sebagainya. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya zakat hanya untuk orang fakir, miskin, pengurus-pengurus zakat, para mualaf, hamba untuk dimerdekakan, yang berhutang, yang berjuang dijalan Allah dan orang yang bermusafir.” (surah al-Tawbah 9: 60)

6. Bersedekah dengan harta yang halal – antara sebab sedekah tersebut diterima oleh Allah dan membuahkan hasil

7. Tidak mengungkit – ungkit sedekahnya – Sebagai mana firman Allah “Wahai orang – orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan pahala sedekah mu dengan menyebut-menyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)..” (Surah al-Baqarah 2: 264)

8. Wajib keatas pemberi sedekah merenung nikmat Allah S.W.T ke atas dirinya kerana Allah memberikan rezeki yang lebih

9. Mendahulukan sedekah kepada waris terdekat – “Sedekahlah kepada orang miskin (mendapat satu pahala), sedangkan sedekah kepada kaum kerabat mendapat dua pahala iaitu pahala sedekah dan pahala silaturrahim.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

10. Jangan buruk siku – Tdak harus seseorang mengambil kembali sedekahnya daripada orang yang menerimanya. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “Perumpamaan orang yang bersedekah kemudian dia mengambil kembali sedekahnya, seperti anjing yang memuntahkan sesuatu kemudian ia menjilat muntahnya untuk memakannya kembali.” (Riwayat Muslim)

Sedekah jariah yang diberikan dengan ikhlas semata-mata kerana Allah adalah salah satu saham akhirat yang akan mengalir terus pahalanya walaupun ia telah kembali menemui Allah SWT di alam Barzakh.

Kekayaan sebenar bukanlah kerana banyak ‘memiliki’ tetapi kerana banyak ‘memberi’.

Maka bersedekahlah!

26 May 2018

Cara Kiraan Bayaran Fidyah

Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

HUKUM FIDYAH
Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.

Kewajipan ini jelas dinyatakan dalam firman Allah SWT yang bermaksud :
“(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu, maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain, dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa).”
(al-Baqarah: 184)

KADAR FIDYAH
Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk).

Berdasarkan Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-102 Pada 30 Mei 2017 yang telah membincangkan tentang penambahbaikan pelaksanaan fidyah dan kaffarah di Bahagian baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP):

Kadar Bayaran Fidyah adalah sebanyak RM4.00
Kadar ini berdasarkan kepada nilai ½ gantang gandum iaitu sebanyak RM3.00 dan satu ringgit tambahan sebagai langkah berjaga-jaga.

Konsep Gandaan Bagi Penentuan Bayaran Fidyah
Apabila seseorang yang meninggal puasa dan tidak menggantikan puasa tersebut, tidak perlu menggandakan fidyah tersebut kecuali bagi mereka yang berkemampuan.

TAKSIRAN FIDYAH
Cara 1
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah (cupak)

Cara 2
Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)

*Tahun gandaan bermaksud bilangan tahun puasa itu telah ditinggalkan tolak satu tahun kerana tahun pertama adalah tahun dibenarkan mengganti puasa. Hanya setelah tiba Ramadan berikut jika masih tidak berganti, barulah fidyah dikenakan.

Contoh :
Tidak berpuasa kerana haid pada Ramadan 1436H (2014) dan puasa ini masih belum berganti sehingga 1438H (2016).

Maka tahun gandaan ialah 1438H – 1436H – 1 = 1 TAHUN, ini adalah kerana dari Syawal 1436H hingga Syaaban 1437H hinggalah tempoh satu tahun yang diperintahkan untuk mengganti puasa. 

SIAPAKAH YANG PERLU MEMBAYAR FIDYAH ?
Uzur menunaikan puasa wajib
Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali. Fidyah dikenakan pada tahun Ramadan yang sama.

Contoh:
Haji Karim pengidap Diabetes yang menjalani dialysis sepanjang Ramadan tidak mampu menunaikan puasa. Maka, fidyahnya dikira sebaik habis Ramadan tersebut pada kadar :

Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
30 hari X RM4.00 = RM120.00

Wanita hamil yang tidak berpuasa kerana bimbang keselamatan bayi dalam kandungan.
Tidak berpuasa kerana bimbang  akan keselamatan bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis Ramadan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah tiba Ramadan tahun berikutnya, wanita ini dikenakan fidyah lagi kerana lewat menggantikan puasa.

Contoh:
Sepanjang kehamilan anaknya, Puan Rina tidak mampu berpuasa di bulan Ramadan pada tahun itu selama 7 hari. Beliau bimbang keadaan bayi yang dikandungnya. Maka sebaik sahaja Ramadan, Puan Rina dikenakan fidyah pada kadar : 

Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
7 hari X RM4.00 = RM28.00

Jika Puan Rina DAPAT MENGGANTIKAN PUASA TERSEBUT SEBELUM RAMADAN BERIKUTNYA, maka TIADA FIDYAH dikenakan ke atas Puan Rina.

Tetapi, jika Puan Rina TIDAK MAMPU MENGGANTIKAN PUASA HINGGA TIBA RAMADAN BERIKUTNYA, maka dia DIKENAKAN FIDYAH sehinggalah dia menggantikan puasa tersebut. Katakanlah, Puan Rina hanya dapat menggantikan pusa tersebut 4 tahun kemudian, maka fidyahnya dikira : 

Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan [sekiranya mampu]) X Kadar fidyah(cupak)
7 hari X (4 Tahun – 1 Tahun) X RM4.00 = RM84.00 (FIDYAH)

***Fidyah hanya akan berhenti dikira apabila puasa itu digantikan.

Wanita hamil yang tidak berpuasa kerana bimbang keselamatan (kesihatan) dirinya.
Hendaklah menggantikan puasa. Jika masih tidak diganti sehingga tiba Ramadan berikutnya barulah fidyah dikenakan kerana lewat menggantikan puasa.

Contoh :
Puan Maria tidak mampu berpuasa selama 10 hari pada bulan Ramadan kerana mengalami alahan teruk semasa mengandungkan bayinya. Keadaan bayi adalah sihat, Cuma kesihatan beliau yang terganggu. Hanya setelah 3 tahun barulah Puan Maria dapat menggantikan puasa tersebut.

Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan [sekiranya mampu]) X Kadar fidyah(cupak)
10 hari X (3 Tahun – 1 Tahun) X RM4.00 = RM80.00 (FIDYAH)

Ibu yang menyusukan Anak
Tidak berpuasa kerana merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis Ramadan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah tiba Ramadan tahun berikutnya, wanita ini dikenakan fidyah  kerana lewat menggantikan puasa.

Contoh :
Puan Hani mempunyai bayi yang baru berusia 3 bulan dan menyusu penuh. Sepanjang bulan Ramadan, beliau tidak mampu berpuasa selama 15 hari kerana kekurangan susu. Beliau hanya mampu menggantikan puasa ini selepas 2 tahun. Fidyah yang dikenakan ke atas Puan Hani sebaik sahaja habis Ramadan pada tahun itu ialah :

Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan [sekiranya mampu]) X Kadar fidyah(cupak)
15 hari X (2 Tahun – 1 Tahun) X RM4.00 = RM60.00 (FIDYAH)

Orang yang telah meninggal dunia
Fidyah meninggalkan puasa bagi orang yang telah meninggal dunia boleh dilakukan oleh waris -warisnya jika bilangan hari tidak berpuasa diketahui sebelum pembahagian pusaka dibuat.

Contoh:
Puan Rahmah ialah seorang warga emas yang telah terlantar sakit bertahun-tahun dan tidak mampu berpuasa di bulan Ramadan. Pada 13 Ramadan beliau telah meninggal dunia. Maka, fidyah beliau dikira:

Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
13 hari X RM4.00 = RM52.00 (FIDYAH)

Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)
Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.

Contoh:
En Jamal telah tidak mampu berpuasa selama 3 hari di dalam bulan Ramadan kerana corak pekerjaannya yang berat. Beliau hanya menggantikan puasanya selepas 10 tahun. Maka fidyah yang dikenakan ke atas beliau ialah :

Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan [sekiranya mampu]) X Kadar fidyah(cupak)
3 hari X (10 Tahun – 1 Tahun) X RM4.00 = RM108 (FIDYAH)

Sumber: http://www.zakat.com.my/info-zakat/fidyah/