Fenomena Jangan Benci Cintaku

Kasih Juju

Assalamualaikum semua,

Wah, nampaknya rakyat Malaysia sekarang sedang dilanda demam drama Jangan Benci Cintaku. Mana taknya, setiap kali Juju scroll timeline di Facebook mesti ada sahaja yang meluahkan rasa mengenai drama tu.

Juju sendiri tak mengikuti drama tu sebab waktunya sangat tak sesuai untuk Juju lepak depan tv. Selalunya waktu-waktu macam tu lah Juju baru sempat nak mandi dan solat. Juju ni jenis tak suka tengok cerita tengah-tengah. Nanti tak feel.

Tapi apa yang Juju dapat simpulkan dekat sini, ada dua watak yang selalu disebut-sebut atau dal erti kata lainnya watak yang paling rakyat Malaysia menyampah sekarang ni iaitu Husna dan Nek Pah. Rata-rata menyatakan rasa tak puas hati dengan dua watak ni. Watak hero pun tak kurang juga terkena tempiasnya.

Tahniah Juju ucapkan kepada penulis novel ini iaitu Emy Roberto kerana berjaya menghasilkan sebuah karya yang terbaik. Tahniah juga dekat barisan pelakon drama ini yang berjaya mendalami watak yang diberikan.


Jom kita baca sikit sinopsis drama novel ni:
Perkahwinan mereka bukan atas dasar cinta tetapi cinta boleh datang bila-bila masa. Bagi Shahrizal (Saharul Ridzwan), tiada sebab untuk dia tidak jatuh cinta pada Rafeeqa (Zahirah MacWilson) tapi bagi Rafeeqa, perkahwinan itu satu bebanan. Lantas, Sunderland dan sambung belajar menjadi alasan.

“Tak payah pergi boleh tak? Kat sini pun boleh sambung belajar.” – Shahrizal

‘A NO is always a NO Shah.’ Itu jawapan hati Rafeeqa. Awalnya, Shahrizal masih melayannya dengan baik. Namun, segalanya berubah pada tahun terakhir dia di Sunderland. Dinginnya Shahrizal buat Rafeeqa mengesyaki sesuatu. Saat itu dia mula rasa kehilangan. Kembali dan mahu berubah. Dia mahu menjadi isteri yang baik pada lelaki sebaik Shahrizal.

Tetapi…

“Your instinct was right. There is someone else besides you.” - Shahrizal

Pengakuan Shahrizal buat hati Rafeeqa retak seribu. Dia sudah terlewat rupanya. Shahrizal sudah ada orang ketiga. Tapi, dia tidak mahu mengalah.

"Make him fall for you!" - Damia

Ya! Dia akan berusaha agar Shahrizal kembali menyintainya. Cuma, Husna (Niena Baharun) itu bukan sembarangan wanita. Usaha Husna untuk merampas suaminya kadangkala buat Rafeeqa mahu menyerah kalah.

“Fika, you’ve lose weight.” – Shahrizal

“Berat saya masih okey lagi, Shah.” - Rafeeqa

“Mari, saya peluk.” - Shahrizal

Jika dah tak cinta, kenapa masih mengambil berat? Kalau dah tak sayang, kenapa masih ingin membelai dan dibelai? Siapa sebenarnya yang Shahrizal pilih? Rafeeqa yang berusaha untuk berubah dan menjadi isteri yang baik? Atau Husna yang berusaha untuk merampas dan menguasai semuanya?

Barisan pelakon:
Saharul Ridzwan sebagai Shahrizal Hayrat
Zahirah Macwilson sebagai Rafeeqa Huda
Niena Baharun sebagai Husna
Luqman Hafidz sebagai Faris
Izzue Islam sebagai Syazwi
Amelia Henderson sebagai Damia
Daler Yusuf sebagai Irwan
Dilla Ahmad sebagai Zaida
Esma Dainal sebagai Tuan Shariman
Azizah Mahzan sebagai Nek Pah
Catriona Brian Ross sebagai Puan Azlin
Laila Nasir sebagai Puan Julia
Zul Edward sebagai Uncle Jay
Meor Mohd sebagai Hazri
Emelie Hanif sebagai Nelly 

LAGU TEMA / OST 
Misha Omar - Sampai Bila
Aizat Amdan - Sampai Ke Hari Tua