Belitung Island Journey Day 2: Pengembaraan Bermula

Kasih Juju
Hai semua,

Harini Juju nak sambung kisah di Pulau Belitung. Lepas dah berehat semalaman, maka hari kedua di bumi Belitung kami mulakan dengan sarapan pagi di hotel. Kalau nak dibandingkan makanan di sini dan di Malaysia sebenarnya takda yang berbeza sangat pun. Lebih kurang sama je.

Credit Picture to Farah Didi
Menu yang ada setiap hari ialah bubur ayam dan suhun goreng. Bubur ayam dia memang sedap sangat. Korang kena wajib cuba tau. Tiap-tiap hari Juju makan bubur ayam dia. Sedap namatey.

Bubur ayam

Dari hotel, kami bergerak menuju ke Belitung Timur pada jam 8.30 pagi. Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang satu jam setengah. Jauh juga nak ke sana. Tapi Juju tak tidur pun. Leka berborak dengan travel mate yang dah lama tak jumpa.

Replika sekolah SD Muhammadiyah (Sekolah Laskar Pelangi)
Destinasi pertama kami adalah SD Muhammadiyah iaitu replika sekolah yang terdapat dalam filem Laskar Pelangi yang popular pada tahun 2009. Kami juga menyanyikan semula lagu tema filem Laskar Pelangi ini. Terasa macam ada dalam filem ni tau. Feeling sangat.
Replika Sekolah Laskar Pelangi

Replika sekolah Laskar Pelangi

Suasana di dalam kelas.
Dermaga Kirana
Seterusnya kami bergerak ke Dermaga Kirana. Teretak tak jauh pun dari SD Muhammadiyah ni. Berdepan je. Ha dekat sini cantik sangat pemandangan dia. Ada pondok yang berbentuk seperti keong. Keong itu bermaksud siput. Sangat unik.

Muzium Kata Andrea Hirata
Lepas selesai bergambar di Dermaga Kirana, kami di bawa ke Muzium Kata Andrea Hirata. Andrea Hirata ni merupakan penulis skrip filem Laskar Pelangi. Dan kalau korang nak tau, muzium ini merupakan muzium yang pertama di bina oleh Andrea Hirata yang menghimpunkan koleksi buku-buku yang beliau hasilkan.

Selain itu, reka bentuk muzium yang berwarna-warni ini juga sangat menarik perhatian. Berebut-rebut kami mengambil gambar di sini. Masing-masing tak mahu lepaskan peluang untuk mengabadikan memori di sini.

Kampung Ahok
Destinasi seterusnya kami di bawa ke Kampung Ahok. Ahok ataupun nama sebenarnya Basuki Tjahaja Purnama merupakan Bupati di Belitung Timur. Bupati tu macam penghulu lah maksud dia. Ahok ini merupakan orang yang bertanggugjawab memperkenalkan Pulau Belitung kepada orang ramai.
Kampoeng Ahok
Diseberang jalan, tersergam indah kediaman orang tua Ahok yang masih menginap di situ. Bak kata Oty, jika bernasib baik orang tua Ahok akan buka pintu untuk orang awam singgah masuk dan melihat-lihat ke dalam rumah.

Makan Siang di Restoran Fega
Kami bergerak menuju ke Restoran Fega untuk solat dan makan tengah hari. Walaupun nampak macam santai je aktiviti harini, tapi mencabar juga sebab cuaca panas. Kalau korang nak tau, kebanyakan surau di sini kena berkongsi dengan kaum adam. So, pandai-pandailah jaga aurat ya.

Picture credit to: uyulrosli.com
Picture credit to: akuainkausiapa.blogspot.my
Vihara Devi Kwan In
Seterusnya kami singgah di Vihara Devi Kwan In ataupun dalam bahasa lainnya tokong agama Budha. Kebanyakkan penduduk di Belitung timur adalah penganut agama Budha. Berbanding di Tanjung Pandan yang majoritinya merupakan penganut agama Islam.

|Picture credit to sislin76.com
Menyaksikan Matahari Terbenam di Tanjung Pendam
Dari Vihara Devi Kwan In kami bergegas menuju ke Tanjung Pendam untuk menyaksikan matahari terbenam. Tanjung Pendam ini merupakan lokasi yang popular untuk melihat matahari terbenam. Subhanallah, cantik sungguh pemandangan di sini.

Picture credit to dik bee dengan caption "BFF goals"

Picture credit to dik bee
Makan Malam di Belitung Timpo Duluk
Dan tempat yang terakhir kami tuju adalah Belitung Timpo Duluk. Tempat makan malam kami untuk hari yang kedua. Makan dekat sini special sikit. Sebabnya kami dihidangkan dengan makan berdulang. Eh! Apa yang special sangat makan berdulang tu? Macam dekat Malaysia takde makan berdulang.

Haha, yang uniknya kami makan mengikut adat kaum di sini. Dalam 1 meja ada 4 orang. Adat tu dimulai dengan yang paling muda akan buka tudung saji. Yang paling tua akan cedok nasi dulu, yang paling muda akan dapat giliran yang terakhir sekali. Sama juga dengan cedok lauk. Haha, kesian yang muda. Kena tunggu yang tua habis cedok lauk baru dia dapat cedok.

Picture credit to: akuainkausiapa.blogspot.my

Tapi dekat tempat kita pun ada juga adat yang macam ni. Cuma kita dah tak amalkan je. Juju dulu kena tunggu mak abah siap makan baru boleh bangun basuh tangan. Itulah cara kita belajar untuk menghormati yang lebih tua.

Okeh tamat dah cerita untuk hari kedua. Nantikan sambungan pengembaraan Juju di Pulau Belitung ya.