Belitung Island Journey Day 3: Ketenangan Yang Ku cari Rupanya Tersembunyi Di Sini

Kasih Juju
Okeh, kini tibalah hari yang ditunggu-tunggu oleh semua orang. Tibalah waktunya kami nak island hoping dan bersnorkling. Yahoo.. tak sabar rasa hati nak tengok keindahan di dasar laut.

Pulau Tinggi

Destinasi pertama yang kami tuju adalah Pulau Tinggi. Perjalanan dari hotel ke pulau ini cuma mengambil masa selama 30 minit sahaja. Kami telah diingatkan supaya memakai baju untuk mandi di laut dan stand by baju untuk ditukar selepas aktiviti ini nanti. Baju ni kami tinggalkan dekat bas je. Tak perlu bawa naik bot sekali.

Pulau Tinggi
Kalau korang nak tau, di Pulau Tinggi ini juga merupakan lokasi penggambaran filem Laskar Pelangi. Banyak betul batu-batu besar yang terdapat di sini. Ada juga papan kenyatan yang menyatakan tentang lokasi penggambaran ini. Jujur Juju bagitau yang Juju belum lagi menonton filem ni. Bila dah tengok tempat yang cantik-cantik ni terus perasaan nak menonton filem tu datang.

Lokasi penggambaran filem Laskar Pelangi

Lokasi penggambaran filem Laskar Pelangi

Papan tanda amaran
Papan tanda amaran dan petunjuk arah
Pemandangan dari Pulau Tinggi


Pemandangan dari Pulau Tinggi
Selepas ke Pulau Tinggi, kami bergerak ke bot yang telah di khaskan untuk kami island hoping. Pemandangan dekat pantai ni pun cantik sangat-sangat. Lautnya membiru. Tenang sungguh rasa hati.

Kami disediakan dengan dua biji bot yang akan membawa kami ke Pulau Garuda, Pulau Lengkuas, makan tengahari di Pulau Kelayang dan Pulau Batu Belayar.

Bot 1

Bot 2
Pulau Garuda
Persinggahan pertama kami adalah di Pulau Garuda. Kami cuma menikmati pemandangan pulau ini dari atas bot sahaja. Memandangkan air sedang pasang, jadi tak sesuai untuk kami berlabuh di sini. Perjalanan dari pantai ke pulau ini agak jauh juga. Terbuai-buai mata dengan pemandangan dan arus air.

Pulau Garuda

Pulau Garuda
Pulau Lengkuas
Seterusnya kami ke Pulau Lengkuas. Di pulau ini terdapat rumah api yang pertama di bina oleh pihak BRITISH semasa memerintah di sini. Rumah api ini dulunya dibuka sehingga ke tingkat atas sekali. Tapi atas beberapa faktor, mereka tidak membenarkan pelawat naik ke tingkat atas.

Pulau Lengkuas

Rumah Api, Pulau Lengkuas

Love from Pulau Lengkuas
Kami tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar di sini. Gigih juga Juju dan kawan-kawan memanjat batu-batu besar yang ada di sini. Dan hasilnya sangat-sangat mengagumkan. Korang tengoklah sendiri.

Group photo is a must!
Dan kalau korang pilih MTN Getaways sebagai travel ejen, korang qkan dapat menikmati air kelapa secara percuma. Kalau tak korang kene beli dengan harga Rp25,000. Kau bayangkan tengah penat naik turun batu-batu besar lepas tu dapat minum air kelapa fresh. Perghhhhh... Tak tergambar perasaan dia.

Nikmat sungguh air kelapa
Pengalaman pertama snorkling.
Seterusnya kami ke tempat untuk snorkling. Teruja betul Juju sebab ini adalah kali pertama Juju melakukan aktiviti snorkling ni. Teruja, takut, cuak semua perasaan bercampur. Okeh tak nak cakap banyak, korang boleh tengok sendiri gambar-gambarJuju dekat bawah ni.

Juju snorkling

Juju snorkling

Juju snorkling

Makan tengahari di Pulau Kepayang
Lepas snorkling kami di bawa makan tengahari di Pulau Kelayang. Sekali agi kami dihidangkan dengan makanan laut yang segar-segar.

Pinjam gambar bro Taju :p

Lauk tengaharik kami. Semuanya segar-segar.

Lepas makan kami sambung lagi snorkling. Tapi di tempat kedua ini kami tak dapat nak snorkling lama sebab arus deras sangat. Menarik kami ke tengah laut. Juju pun tak berani nak pergi jauh. Cuma berpaut je dekat tali bot. Risau kalau terlepas karang Juju ni bukan reti berenang pun.

Pulau Kelayang
Di pulau ini, kami di bawa menyusuri denai lebih kurang dalam 5 minit dan kami sampai di kawasan berbatu yang sangat cantik. Batunya seakan-akan terapung dan di tengah-tengahnya terdapat laluan air.

Jom simbah mereka!
Macam tak puas pula mandi pantai di tempat yang kecil, kami keluar terus ke pantai dan membuat terjunan di pantai. Hah,barulah puas mandi pantai.

Seronok berendam wey
Agak lama jugalah kami di pantai ni. Sempat juga menyaksikan satu keluarga penduduk tempatan mencari teritip untuk dimakan. Ada juga yang cuba untuk mengutip sendiri teritip ini. Seronok pula tengok diorang makan begitu sahaja.

Seterusnya kami di bawa ke pantai di mana kami mula-mula sampai tadi. Bergegas ke tandas untuk salin baju. Harga untuk mandi dan tukar baju di sini ialah Rp5,000. Demi nak cepat punya pasal, Juju berkongsi bilik mandi dengan kawan Juju. Haha, cuak member tu. No choice, kalau tak sampai ke maghrib pun kami tak siap tukar baju lagi.

Dan destinasi seterusnya kami singgah di kedai oleh-oleh klapa. Dekat sini Juju beli cenderahati sikit untuk mak mertua dan kawan-kawan pejabat. Apa yang uniknya di sini ialah kain batik belitung. Memang lain daripada yang lain. Dia ada corak tang timbul. So korang memang kena pegang dan rasa sendiri kain batik ni.

Selain tu, Juju beli juga kopi manggar yang memang terkenal di kalangan pengunjung di sini dan apa yang menariknya lagi, kalau korang beli banyak ada juga disedikan kotak siap seal dan tampal nama lagi. Senang sungguh. Tak payah tambah beg hoi. 

Okeh, Juju stop story hari ketiga dekat sini dulu. Nantikan entri hari keempat atau hari terakhir Juju di Pulau Belitung ya.