Kasih Juju: tips
Showing posts with label tips. Show all posts
Showing posts with label tips. Show all posts

April 11, 2018

Best Foods For Healing Wounds

11:16 AM 2
Best Foods For Healing Wounds

Best Foods For Healing Wounds
  • Turmeric speeds up healing process
  • Drinking fresh fruit juices is a good remedy
  • Sweet potatoes help in quick wound healing
  • Foods rich in iron, zinc or vitamin C are good remedies
  • Dressing with honey reduces inflammation and pain
  • Dairy products such as yougurt speed up healing







April 9, 2018

Healthy Picks for Diabetics

11:52 AM 3
Healthy Picks for Diabetics

Healthy Picks for Diabetics.

Avoid!
  • Sweets - Lemonade, regular soda, sugar-sweetened teas.
  • Vegetables - Potatoes, peas, corn
  • Protien - Roasts, dark meats, bacon, sausage, fried meats
  • Fruit - Banana, melons, stone fruits
Enjoy!
  • Protien - Seafood, turkey, chicken, lean beef, dairy foods, beans, soy protien
  • Vegetables - Salad greens, carrots, zuchini, mushrooms, sweet potatoes
  • Sweets - Whatever you desire in a small quantity
  • Fruit - Berries


April 4, 2018

10 Makanan Untuk Hati

10:09 AM 3
10 Makanan Untuk Hati

Apa sahaja bahan berbahaya yang masuk ke dalam badan anda, ia akan diproses oleh hati. Oleh itu, ia sangat penting untuk menjaga kesihatan hati anda dengan baik. Berikut di senaraikan 10 makanan yang baik untuk organ hati anda.

Bawang Putih
Suka atau tidak, bawang putih mengandungi banyak bahan yang baik untuk hati anda. Ia kaya dengan selenium yang membantu untuk meningkatkan kesan antioksidan dan menyahtoksinkan badan anda. Bawang putih juga mengandungi arginina dan asid amino yang memabntu merehatkan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah di dalam hati. Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin B6 yang bertindak sebagai ejen anti-radang dan juga vitamin C yang bertindak sebagai pelindung utama badan anda daripada pengoksidaan sel dan kerosakan.

Minyak Zaitun
Minyak Zaitun dara dapat membantu hati anda jika diambil secara sederhana. Ia mengandungi asas lipid yang membantu membuang toksin dalam badan sekaligus membantu organ hati anda dalam menlaksanakan tugasnya.

Herba Dan Sayuran
Ia telah terbukti bahawa sayuran hijau dapat melindungi hati, meneutralkan logam, bahan kimia dan racun perosak yang terkandung dalam makanan yang anda ambil atau dari kawasan sekitarnya. Sayur Arugula, bayam dan chicory dapat meningkatkan aliran hempedu yang berfungsi untuk membuang sisa toksin dari badan. Ubi pula dapat membantu membersihkan darah secara semulajadi dan meningkatkan proses hati dan membantu menjana nutrien. Brokoli, cauliflower, dan Brussels serta sayuran lain dapat membantu organ hati anda menghasilkan enzim untuk membuang toksin.

Teh Hijau
Teh hijau pula kaya dengan antioksidan. Saintis juga percaya bahawa teh hijau dapat membantu melindungi badan daripada pelbagai jenis kanser.

Limau Gedang
Limau gedang bukan sahaja mengandungi banyak vitamin C tetapi juga glutathione yang dihasilkan oleh organ hati. Limau gedang dapat membantu dalam penanaman dan pemulihan tisu, kimia dan pengeluaran protein dan juga pemulihan sistem imun. Limau gedang juga mengandungi lebih daripada 70 mg glutathione yang membantu organ hati untuk menghasilkan enzim detofikasi.

Walnut
Sama seperti bawang putih, walnut mengandungi arginine serta glutathione dan asid lemak omega 3 yang menyokong fungsi detoksifikasi hati. Selain itu, ia juga kaya dengan antioksidan dan lemak tak tepu yang sihat yang dapat menghalang lemak dari terkumpul di dalam hati. Lemak yang sihat adalah perlu untuk mewujudkan sel membran yang kuat di sekitar sel hati.

Epal
Epal pula kaya dengan pektin yang amat penting untuk membersihkan badan dan membuang toksin dari saluran pencernaan dan turut membantu mengurangkan beban pada organ hati.

Serbuk Kunyit
Bahan aktif utama yang terkandung dalam kunyit ialah curcumin, antioksida dan agen anti-radang yang membantu untuk melindungi salur hempedu, mempercepatkan aliran hempedu dan membersihkan hati. Curcumin juga dikatan dapat meremajakan sel hati, mencegah toksin dan alkohol daripada menjadi sebatian berbahaya. Tambahkan sedikit kunyit ke dalam masakan anda bukan sahaja untuk jadikan ia lebih sedap tetapi juga memberikan manfaat kesihatan anda.

Lemon Dan Limau
Lemon dan limau adalah antara buahan yang mengandungi banyak vitamin C dan juga terkenal sebagai buahan yang dapat menjadikan bahan toksin ke dalam sebatian larut aur yang mudah dikeluarkan dari badan. Minum segelas air lemon atau jus limau untuk merangsang organ hati anda.

Avocado
Avocado adalah sejenis makanan yang juga baik untuk organ hati anda. Oa mengandungi glutathione, vitamin C dan E yang bertindak sebagai antioksidan untuk meneutralkan radikal bebas dan melindungi sel hepatik daripada rosak. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin E dan K yang mempunyai unsur anti-radang yang dapat melindungi organ hati daripada kesan yang berbahaya. Lemak sihat yang terkandung dalam avokado juga boleh mengawal tahap kolestrol.




March 7, 2018

Apa Itu Darah Tinggi?

9:10 AM 4
Apa Itu Darah Tinggi?

Apa itu darah tinggi?
Darah tinggi bermakna apabila bacaan tekanan darah (BP) menunjukkan bacaan sistolik 140mm Hg atau lebih dan atau diastolik 90mm Hg atau lebih mengambil ubat darah tinggi.
BP > 140mmHg /> 90

Pemeriksaan darah tinggi
  • Pemeriksaan tekanan darah
  • Pemeriksaan jantung seperti echocardiography (ECG), & X-Ray dada
  • Pemeriksaan mata
Komplikasi
 - Penyakit jantung koronari
 - Strok / angin ahmar
 - Kegagalan fungsi buah pinggang

30% daripada populasi rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas mempunyai tekanan darah tinggi. Kajian tinjauan kebangsaan kesihatan dan morbiditi 2015.

Cara menurunkan tekanan darah dan mengawal darah tinggi
 - Amalkan cara hidup sihat dengan bersenam secara konsisten sekurang-kurangnya 3 kali seminggu
 - Amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Kurangkan garam dan lemak
 - Makan ubat darah tinggi mengikut nasihat doktor

Faktor risiko penyakit darah tinggi
 - Berat badan berlebihan dan obes
 - Umur semakin meningkat
 - Merokok
 - Tidak bersenam
 - Stress dan tekanan.


March 6, 2018

Olive Oil For Beauty

8:30 AM 1
Olive Oil For Beauty

Olive oil for beauty
  • Soften your hands
  • Cure hang nails
  • Strengthen nails
  • Create soft, shiny hair
  • Treat dandruff
  • Diminish wrinkles
  • Relieve dry skin
  • Soothe itchy skin
  • Remove makeup


March 2, 2018

Foods You Should Eat Everyday

9:30 AM 4
Foods You Should Eat Everyday

Foods You Should Eat Everyday

1/ Garlic - anti-bacterial, anti fungal, anti-viral and antiseptic properties
2/ Tomatoes - rich in vitamin C
3/ Avocado - lower your cholestrol
4/ Hemp seeds - hemp seeds are a complete protien
5/ Spinach - Anti-inflammatory
6/ Kale - high in iron
7/ Cucumbers - hydrate the body
8/ Grapefruit - boost liver function
9/ Peppers - loaded with antioxidants

March 1, 2018

Makeup Start to End

9:00 AM 7
Makeup Start to End

Makeup Start to End
  1. Skincare
  2. Primer
  3. Brows
  4. Browgel
  5. Carving out brows and eyeshadow base
  6. Eyeshadow
  7. Eyeliner
  8. Mascara
  9. Foundation and concealer
  10. Contour and blusher
  11. Highlighter
  12. Lips
  13. Setting powder


February 28, 2018

Where to Apply Highlight

3:32 PM 4
Where to Apply Highlight

Where to Apply Highlight
  1. To open the eyes.
  2. To accentuate your forehead and help bring dimension.
  3. To make your nose appear straighter.
  4. To bring out cheelbones.
  5. To make your lip appear bigger.
  6. To accentuate your chin and make your lip look bigger.


February 8, 2018

Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi

8:30 AM 3
Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi
Image result for info kesihatan wanita

Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi

- Selalu bangun sebelum subuh
- Aktif menjaga kebersihan
- Tidak pernah makan berlebihan
- Gemar berjalan kaki
- Tidak pemarah
- Optimis dan tidak putus asa
- Tidak pernah iri hati
- Pemaaf

January 25, 2018

Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers

9:00 AM 4
Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers

Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers
1/ Hydrates baby's skin and keeps it soft
2/ Keeps baby's hair smooth and glossy
3/ A natural remedy for head lice
4/ Relieves consti[ation (external application)
5/ Olive oil massage aids bone and muscle development
6/ Cures surgical suures and prevents scars
7/ The oleic acid in olive oil promotes growth and development of baby's brain
8/ Soothes and heals diaper rashes

January 24, 2018

Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri

9:00 AM 2
Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri

Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri
1/ Bangun sebelum Subuh
2/ Aktif menjaga kebersihan
3/ Tidak pernah makan berlebihan
4/ Gemar berjalan kaki
5/ Tidak pemarah
6/ Optimis dan tidak putus asa
7/ Tidak iri hati
8/ Pemaaf

January 23, 2018

DIY Healing Foot Treatment

9:00 AM 2
DIY Healing Foot Treatment

DIY Healing foot treatment.

Ingredients:
Vaseline jelly + Socks

Directions:
1/ Before bed, apply a layer of Vaseline Jelly to the heels and ball of your feet
2/ Cover feet with a pair of socks anf let feet soak in Vaseline Jelly Overnight
3/ Remove socks in the morning and wipe off the remaining Vaseline Jelly
4/ For best results, use once or twice a week.

January 22, 2018

4 Minute Morning Makeup Routine

9:00 AM 0
4 Minute Morning Makeup Routine

1/ Start with a tinted moisturizer.
2/ Cover dark under-eye circles and blemishes with concealer
3/ Add a touch of bronze
4/ Look for a 'ane-and-done' product for your eyes
5/ Use a nude-colored eyeliner on your waterline
6/ Top off with mascara
7/ Define your brows
8/ Multitask with lips and cheeks
9/ Take out your top knot.

January 16, 2018

Petua Mujarab Hilangkan Sakit Gigi

4:09 PM 6
Petua Mujarab Hilangkan Sakit Gigi
PETUA MUJARAB HILANGKAN SAKIT GIGI....👇👇👇

Dua tiga hari ni aku mengalami sakit gigi..  tapi malam ni laa paling sakit sekali.. tak tidur malam... nak gi klinik gigi.. semuanya dah close.. Google punya google.. ada satu petua yg aku nak share ngn korang semua.. kalau ko orang sakit gigi.. pergi cari dlm almari dapur ko orang ekstrak vanila.. Yaa...! Ekstrak vanila yg mak2 korang buat kuih.. kek.. biskut.. puding dan lain2 tu...

Cara2 nya.. ambik kapas atau tisu bersih.. celup dgn ekstrak vanila ni.. then tampal atau sapu kat tempat yg sakit... Alhamdullah.. dgn Izin Allah.. sekejap jaa sakit gigi atau sakit gusi dah hilang... sesuai utk gigi berlubang juga..

Aku tak tau laa sapa yg bagi idea utk letak ekstrak vanila.. tapi ia betul2 berkesan... Bila dah baik tu, jangan lupa laa pergi check ngn doktor pulak.. mungkin doktor akan nasihatkan untuk cabut gigi tu atau tampal mana yg berlubang.. anyway terima kasih pada yg memberi idea petua ni.. mungkin lepas ni akan ada kajian dan produk yang berasaskan ekstrak vanila untuk pesakit gigi..

Mohon share pada kawan2 korang yg sakit gigi dan gusi.. 😉

KREDIT ANGIN RINDU (Facebook Viral Media Johor)

December 14, 2017

Cara Rasulullah SAW Menjaga Kesihatan Diri

8:30 AM 2
Cara Rasulullah SAW Menjaga Kesihatan Diri
Cara Rasulullah SAW Menjaga Kesihatan Diri
  • Bangun sebelum subuh
  • Aktif menjaga kebersihan
  • Tidak pernah makan berlebihan
  • Gemar berjalan kaki
  • Tidak pemarah
  • Optimis dan tidak putus asa
  • Tidak iri hati
  • Pemaaf


December 11, 2017

Foods You Should Eat Everyday

8:03 AM 2
Foods You Should Eat Everyday

Foods You Should Eat Everyday
  • Garlic - anti-bacterial, anti-fungal, anti-viral and anti-septic
  • Tomatoes - rich in vitamin C
  • Avocado - lower your cholesterol
  • Hemp seeds - Hemp seeds are a complete protein
  • Spinach - anti-inflammatory
  • Kale - high in iron
  • Cucumbers - hydrate the body
  • Grapefruit - boost liver function
  • Peppers - loaded with anti-oxidants









November 2, 2017

15 Facts About Shea Butter

8:55 AM 1
15 Facts About Shea Butter
15 Facts About Shea Butter

1/ highly moisturizing
2/ anti-inflammatory
3/ heals burns
4/ protects skin against free radicals
5/ natural hair conditioner
6/ vitamin A, E & F
7/ used for eczema and paoraisis
8/ relieves sunburn
9/ restores skin elasticity
10/ natural SPF
11/ fades dark marks and acars
12/ prevents bumbs after shaving
13/ soften skins
14/ calms irritated skin
15/ relieves joint pain

November 1, 2017

Khasiat Kurma

9:00 AM 3
Khasiat Kurma

Khasiat Kurma

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."

Mengamalkan makan kurma ketika mengandung adalah amat baik sekali kerana ini akan memudahkan ketika melahirkan nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasulullah s.a.w.

October 31, 2017

7 Langkah Ke Arah Jantung Yang Sihat

9:30 AM 3
7 Langkah Ke Arah Jantung Yang Sihat

7 Langkah Ke Arah Jantung Yang Sihat
  1. Makan secara sihat
  2. Tingkatkan aktiviti fizikal
  3. Katakan "TIDAK" pada rokok
  4. Kekalkan berat badan yang unggul
  5. Ketahui paras tekanan darah anda
  6. Kendalikan stress dengan bijak
  7. Hidup sihat tanpa alkohol


October 30, 2017

Gejala Diabetes

9:00 AM 1
Gejala Diabetes

Gejala Diabetes
  1. Kerap dahaga
  2. Kerap lapar
  3. Kerap membuang air kecil
  4. Keletihan
  5. Pengurangan berat badan
  6. Penglihatan kabur
  7. Kebas pada tangan dan kaki