Kasih Juju: tips
Showing posts with label tips. Show all posts
Showing posts with label tips. Show all posts

June 11, 2018

Berus Gigi Miswak Pertama di Dunia Mengandungi Khasiat Miswak

11:31 AM 9
Berus Gigi Miswak Pertama di Dunia Mengandungi Khasiat Miswak
Hai semua, so macam mana puasa hari ke 26 ni? Mesti makin bertenaga sebab dah nak raya kan. Ada ke yang tak happy nak sambut raya? Sekajap je rasa masa berlalu. Tak sedar Ramadhan dah nak meninggalkan kita.

Harini Juju nak berkongsi sikit dengan korang kebaikan bersugi. Kalau korang nak tau, kayu sugi diperbuat daripada akar pokok "Aarak" ataupun nama saintifiknya Salvadora Persica yang berasal dari negara Arab.

Diriwayatkan dalam sebuah hadis bahawa "solat yang dikerjakan dengan bersugi adalah 70 kali lebih baik daripada solat tanpa bersugi" dan "hendaklah kamu mengambil berat tentang bersugi kerana bersugi mempunyai 10 faedah".
  • Kebaikan Bersugi/ Siwak adalah:
  • Membersihkan mulut.
  • Mendapat keredhaan Allah.
  • Tidak disukai syaitan.
  • Allah dan Malaikat mengasihi orang yang bersugi.
  • Mengharumkan mulut.
  • Menguatkan gusi.
  • Menghapuskan Safra (Sejenis penyakit).
  • menghilangkan kahak.
  • Menguatkan pandangan mata dan
  • Menghilangkan bau busuk mulut.
Tapi, dekat mana pula nak cari pokok tu dekat Malaysia ni kan. Jangan risau, dengan adanya teknologi yang serba canggih sekarang ni, khasiat-khasiat bersugi ni korang boleh dapatkan dengan menggunakan berus gigi Miswak. Berus gigi pertama di dunia yang mengandungi khasiat Miswak.


Berus gigi ini menggabungkan tradisi Arab dengan teknologi Jepun terkini. Kombinasi unik dalam bulu berus gigi ini membawa suatu konsep baru yang mengetengahkan alam semulajadi dan Sunah ke dalam gaya hidup seharian.


Apa itu miswak?
Miswak, juga dikenali sebagai siwak atau kayu sugi, merupakan kayu pembersihan gigi yang telah digunakan sejak beribu tahun dahulu. Ia didapati dari akar dan ranting pokok Peelu (Salvadora Persica). Dipercayai mengandungi elemen antibakteria yang berupaya mengurangkan plak, memutihkan gigi dan menghilangkan bau mulut. Penggunaan miswak ini merupakan sunah Nabi Muhammad saw dan ianya satu amalan yang sangat disyorkan. Sesungguhnya, Nabi Muhammad s.a.w. juga menggunakan miswak dan menyarankan penggunaannya setiap kali sebelum waktu solat.
Atas dasar keistimewaan yang diperakui tentang miswak ini, terhasilnya berus gigi Miswak pertama di dunia!


Tidak Perlu Ubat Gigi!
Berus gigi miswak tidak memerlukan penggunaan ubat gigi. Ini kerana seramik semulajadi yang terkandung dalam bulu berus bertindak sebagai unsur pembersih. Seramik kuarza semulajadi ini didapati hanya di Aichi Prefecture, Jepun. Ianya kuat, berdaya kikisan yang baik, dan juga mampu tahan impak, haba dan bahan kimia. Bukan itu sahaja, ia juga menjana cas ion negatif yang banyak semasa tindakan pemberusan gigi. Ion-ion ini berupaya melicinkan permukaan gigi dan mengurangkan plak gigi. Oleh kerana seramik tersebut telah dihancurkan sehingga halus dan dicampur dengan bulu berus gigi, tiada risiko kerosakan pada gigi dan gusi.


Buatan Jepun
Terkenal dengan penghasilan produk-produk yang inovatif dan bermutu tinggi, barangan buatan Jepun lazimnya menimbulkan tanggapan sebagai barangan nilai terbaik di kalangan pengguna serata dunia. Begitu juga dengan berus gigi Miswak di mana ianya terbukti 100% selamat digunakan. Ianya dihasilkan di Yao dan bandar berdekatan di Osaka Prefecture, sebuah kawasan yang terkenal dengan penghasilan berus gigi.

Cara penggunaan:

  • Basahkan bulu berus
  • Berus dengan lembut
  • Berkumur dengan air.
Pengalaman Juju menggunakan berus gigi Miswak
Korang semua mesti nak tau apa yang Juju rasa masa gunakan berus gigi ni kan. Jujur Juju bagitahu, Juju suka sangat dengan berus gigi Miswak ni. Memudahkan urusan Juju dalam membersihkan gigi dan mulut. Lebih-lebih lagi dalam bulan puasa ni ha. 

Bila setiap kali nak solat, Juju akan guna berus gigi ni. Senang sangat. Celup je dekat air dah boleh terus guna. Kadang-kadang Juju tak pergi toilet pun. Dekat dalam ofis je Juju berus gigi. Punyalah multi tasking. Muehehehe.. Sila jangan contohi perangai Juju ni ya.


Apa yang Juju rasa lepas guna berus gigi Miswak ni?
Dah tentulah Juju rasa segar. Mulut pun tak berbau. Kerja macam Juju ni memang kena banyak bercakap dan kena jumpa ramai orang. Kalau mulut berbau pun boleh menjatuhkan self confidence. Jadi untuk kekal fresh, Juju akan selalu mengamalkan penggunaan berus gigi Miswak ini.

Untuk maklumat lebih lanjut dan pembelian, boleh buat di:
Laman web rasmi: www.miswak.com.my/
Whatsapp: +6010 201 3357






May 14, 2018

Mari Kenali Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut

4:05 PM 7
Mari Kenali Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut

Apakah Penyakit kaki, tangan dan mulut (HFMD) ?
HFMD ialah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus-virus tertentu. Ia merupakan penyakit biasa yang sudah wujud sejak beberapa tahun lamanya.

Siapa yang diserang penyakit ini?
Ia menyerang semua peringkat umur tetapi kemungkinan jangkitab yang lebih besar dialami kanak-kanak kecil berusia di bawah 5 tahun.

Bagaimana ia menular?
HFMD menular melalui sentuhan langsung dengan air liur, lelehan hidung, najis atau cecair daripada lepuhan orang yang dijangkiti. Ia boleh juga berlaku secara tidak langsung melalui barang-barang yang dicemari rembesan-rembesan ini. Wabak ini boleh berlaku di pusat asuhan kanak-kanak, tadika dan sekolah.

Bagaimana anda tahu sekiranya anak anda diserang HFMD?
Anak anda mungkin menunjukkan tanda-tanda dan gejala-gejala seperti berikut:
  • demam selama 2-3 hari
  • sakit tekak
  • hidung berhingus
  • lepuhan kecil yang berair di tapak tangan, tapak kaki dan kadang kala di punggung
  • ulser di dalam mulut
  • hilang selera makan
  • muntah-muntah dan/atau cirit-birit
  • kelesuan
Apa yang harus anda buat sekiranya anak anda dijangkiti HFMD?
  • Bawa anak anda berjumpa dengan doktor keluarga atau poliklinik yang terdekat
  • Galakkan anak anda minum banyak cecair. Anda mungkin perlu memberi sedikit demi sedikit tetapi dengan kadar yang kerap
  • Tukar cara pemakanan yang mudah cerna seperti kentang lecek, bubur atau buah-buahan yang dikisar
  • Beri ubat yang dinasihati oleh doktor. Biasanya sirap parasetamol akan diberi untuk demam dan sakit-sakit dan gel untuk melegakan ulsel dalam mulut.
Bagi kebanyakkan kes, sistem kelalian anak anda akan mengatasi jangkitan itu setelah sekian masa dan akan pulih akhirnya.

Adakah HFMD serius?
Bagi kebayakkan kes, HFMD adalah sederhana. Walau bagaimanapun, ada segelintir kanak-kanak yang dijangkiti sejenis virus yang nadir sehingga teruk sakitnya. Sebagai contoh, HFMD boleh mengakibatkan:
  • Kebingungan, mengantuk atau mudah naik radang
  • sawan
  • sakit kepala yangteruk, mabuk atau kejang leher
  • sukar bernafas atau menjadi kebiruan
  • penyahidratan (kehilangan air) - ini boleh berlaku akibat muntahberterusan, cirit-birit atau kurang pengambilan cecair oleh kerana ulser dalam mulut.
Jika anda perhatikan apa jua tanda di atas, bawalah anak anda ke Jabatan Kecemasan di hospital yang terdekat dengan secepat mungkin.

Apa yang oleh anda lakukan untuk mencegah penularan HFMD?
HFMD sangat mudah berjangkit. Lakukanlah perkara-perkara ini sekiranya anak anda diserang HFMD:
  1. Jangan benarkan anak anda ke tempat-tempat awam
  2. Suruh semua orang di rumah agar selalu mencuci tangan dengan sabun
  3. Asingkan barang mainan, buku, pinggan mangkuk, tuala dan pakaian anak anda daripada anggota keluarga yang lain
  4. Beritahu pihak sekolah, tadika atau pusat asuhan dengan secepat yang mungkin. Mereka dapat memantau kanak-kanak yang lain dengan lebih teliti dan mengambil tindakan berjaga-jaga tambahan bagi mengelakkan penyakit ini menular.
  5. Jangan benarkan anak anda keluar rumah sehingga dia benar-benar pulih. Dapatkan nasihat doktor sebelum menghantarnya semula ke sekolah.

April 27, 2018

10 Tips Jimat Air

8:30 AM 2
10 Tips Jimat Air
10 Tips Jimat Air

  1. Jangan biarkan air mengalir ketika mencuci muka, menggosok gigi atau bercukur.
  2. Gunakan pancuran air semasa mandi. Tutup pancuran mandian ketika bersabun.
  3. Sentiasa lakukan pemeriksaan untuk mengenalpasti sebarang kebocoran dan baiki paip air yang rosak dirumah anda dengan segera.
  4. penuhkan muatan mesin basuh dalam setiap cucian.
  5. Cuci sayur-sayuran, buah-buahan atau makanan di dalam sinki yang berisi air dan elakkan air mengalir.
  6. Pastikan papi ditutup dengan ketat bagi mengelakkan air terus menitis.
  7. Letakkan 'cistern bag' di dalam tangki tandas untuk mengurangkan kuantiti air bagi setiap pengepaman.
  8. Gunakan baldi ketika membasuh kereta.
  9. Siram tanaman anda pada awal pagi atau lewat petang. Ini akan mengurangkan penyejatan air dari tanah.
  10. Elakkan dari menyiram halaman tumah dengan menggunakan pancuran hos.
Source: Belakang bil air SAJ ✌✌

April 23, 2018

Tips Kekal Sihat di Musim Panas

9:00 AM 2
Tips Kekal Sihat di Musim Panas

Tips Kekal Sihat di Musim Panas
  • Banyakkan minum air kosong
  • guna kipas atau penghawa dingin untuk menyejukkan badan
  • Lebihkan masa berada di dalam ru,ah dan hadkan aktiviti luar
  • Pakai losyen pelindung suria (SPF 30 ke atas lebih baik)
  • Kurangkan minum minuman berkafien, alkohol dan bergula
  • Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar
  • Tidak duduk di dalam kenderaan yang bertutup tanpa penghawa dingin
  • Minum minuman isotonik untuk menggantikan garam yang hilang akibat berpeluh
  • Pakai topi atau payung untuk melindungi daripada pancara haba terus ke badan
Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia


April 22, 2018

Top 5 Homemade Skincare Tips For Glowing Skin

2:00 PM 3
Top 5 Homemade Skincare Tips For Glowing Skin
Image result for beauty tips and tricks

Top 5 Homemade Skincare Tips For Glowing Skin
  1. Beautiful skin begins with cleansing - Using a mild natural cleanser morning and night is essential. For a natural alternative mix raw honey with a teaspoon of milk. Warm for a few seconds in the microwave and apply all over the pace and neck. Wash it off with a warm water.
  2. Steaming is key - Steam your face once a week to get rid of toxins, blackheads and other blemishes. Adding oil to your skin type is a plus. Facial saunas help to clear the skin and restore a healthy glow.
  3. Homemade scrubs - Exfoliates the skin with homemade scrub once or twice a week. Mix virgin olive oilwith a bit of brown sugar. Rub very gently over the skin and remove with warm water. Splash your face with cold water to close pores.
  4. Always moisturize! - Using vegetable oils such as almond or rosehip is great to keep the skin hydrated and prevent wrinkles.
  5. Don't forget your facial mask! - Use a weekly facial mask aimed to your skin problem. Try this one: Mix 2 spoons of cream with a mashed banana and a vitamin E capsule. Apply over face and neck for 15 minutes and remove with a cloth soaked in tepid.
Source: www.skinkissable.com

Best Foods for Healing Wounds

8:33 AM 1
Best Foods for Healing Wounds

Best Food for Healing Wounds:
  1. Turmeric - speeds up healing process
  2. Drinking fresh fruits juices is a good remedy
  3. Sweet potatoes - help in quick wound healing
  4. Foods rich in iron, zinc or vitamin C are good remedies
  5. Dressing with honey - reduces inflammation and pain
  6. Diary products such as yogurt - speed up healing
Source: www.organicfacts.net

April 11, 2018

Best Foods For Healing Wounds

11:16 AM 2
Best Foods For Healing Wounds

Best Foods For Healing Wounds
  • Turmeric speeds up healing process
  • Drinking fresh fruit juices is a good remedy
  • Sweet potatoes help in quick wound healing
  • Foods rich in iron, zinc or vitamin C are good remedies
  • Dressing with honey reduces inflammation and pain
  • Dairy products such as yougurt speed up healing







April 9, 2018

Healthy Picks for Diabetics

11:52 AM 3
Healthy Picks for Diabetics

Healthy Picks for Diabetics.

Avoid!
  • Sweets - Lemonade, regular soda, sugar-sweetened teas.
  • Vegetables - Potatoes, peas, corn
  • Protien - Roasts, dark meats, bacon, sausage, fried meats
  • Fruit - Banana, melons, stone fruits
Enjoy!
  • Protien - Seafood, turkey, chicken, lean beef, dairy foods, beans, soy protien
  • Vegetables - Salad greens, carrots, zuchini, mushrooms, sweet potatoes
  • Sweets - Whatever you desire in a small quantity
  • Fruit - Berries


April 4, 2018

10 Makanan Untuk Hati

10:09 AM 3
10 Makanan Untuk Hati

Apa sahaja bahan berbahaya yang masuk ke dalam badan anda, ia akan diproses oleh hati. Oleh itu, ia sangat penting untuk menjaga kesihatan hati anda dengan baik. Berikut di senaraikan 10 makanan yang baik untuk organ hati anda.

Bawang Putih
Suka atau tidak, bawang putih mengandungi banyak bahan yang baik untuk hati anda. Ia kaya dengan selenium yang membantu untuk meningkatkan kesan antioksidan dan menyahtoksinkan badan anda. Bawang putih juga mengandungi arginina dan asid amino yang memabntu merehatkan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah di dalam hati. Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin B6 yang bertindak sebagai ejen anti-radang dan juga vitamin C yang bertindak sebagai pelindung utama badan anda daripada pengoksidaan sel dan kerosakan.

Minyak Zaitun
Minyak Zaitun dara dapat membantu hati anda jika diambil secara sederhana. Ia mengandungi asas lipid yang membantu membuang toksin dalam badan sekaligus membantu organ hati anda dalam menlaksanakan tugasnya.

Herba Dan Sayuran
Ia telah terbukti bahawa sayuran hijau dapat melindungi hati, meneutralkan logam, bahan kimia dan racun perosak yang terkandung dalam makanan yang anda ambil atau dari kawasan sekitarnya. Sayur Arugula, bayam dan chicory dapat meningkatkan aliran hempedu yang berfungsi untuk membuang sisa toksin dari badan. Ubi pula dapat membantu membersihkan darah secara semulajadi dan meningkatkan proses hati dan membantu menjana nutrien. Brokoli, cauliflower, dan Brussels serta sayuran lain dapat membantu organ hati anda menghasilkan enzim untuk membuang toksin.

Teh Hijau
Teh hijau pula kaya dengan antioksidan. Saintis juga percaya bahawa teh hijau dapat membantu melindungi badan daripada pelbagai jenis kanser.

Limau Gedang
Limau gedang bukan sahaja mengandungi banyak vitamin C tetapi juga glutathione yang dihasilkan oleh organ hati. Limau gedang dapat membantu dalam penanaman dan pemulihan tisu, kimia dan pengeluaran protein dan juga pemulihan sistem imun. Limau gedang juga mengandungi lebih daripada 70 mg glutathione yang membantu organ hati untuk menghasilkan enzim detofikasi.

Walnut
Sama seperti bawang putih, walnut mengandungi arginine serta glutathione dan asid lemak omega 3 yang menyokong fungsi detoksifikasi hati. Selain itu, ia juga kaya dengan antioksidan dan lemak tak tepu yang sihat yang dapat menghalang lemak dari terkumpul di dalam hati. Lemak yang sihat adalah perlu untuk mewujudkan sel membran yang kuat di sekitar sel hati.

Epal
Epal pula kaya dengan pektin yang amat penting untuk membersihkan badan dan membuang toksin dari saluran pencernaan dan turut membantu mengurangkan beban pada organ hati.

Serbuk Kunyit
Bahan aktif utama yang terkandung dalam kunyit ialah curcumin, antioksida dan agen anti-radang yang membantu untuk melindungi salur hempedu, mempercepatkan aliran hempedu dan membersihkan hati. Curcumin juga dikatan dapat meremajakan sel hati, mencegah toksin dan alkohol daripada menjadi sebatian berbahaya. Tambahkan sedikit kunyit ke dalam masakan anda bukan sahaja untuk jadikan ia lebih sedap tetapi juga memberikan manfaat kesihatan anda.

Lemon Dan Limau
Lemon dan limau adalah antara buahan yang mengandungi banyak vitamin C dan juga terkenal sebagai buahan yang dapat menjadikan bahan toksin ke dalam sebatian larut aur yang mudah dikeluarkan dari badan. Minum segelas air lemon atau jus limau untuk merangsang organ hati anda.

Avocado
Avocado adalah sejenis makanan yang juga baik untuk organ hati anda. Oa mengandungi glutathione, vitamin C dan E yang bertindak sebagai antioksidan untuk meneutralkan radikal bebas dan melindungi sel hepatik daripada rosak. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin E dan K yang mempunyai unsur anti-radang yang dapat melindungi organ hati daripada kesan yang berbahaya. Lemak sihat yang terkandung dalam avokado juga boleh mengawal tahap kolestrol.




March 7, 2018

Apa Itu Darah Tinggi?

9:10 AM 4
Apa Itu Darah Tinggi?

Apa itu darah tinggi?
Darah tinggi bermakna apabila bacaan tekanan darah (BP) menunjukkan bacaan sistolik 140mm Hg atau lebih dan atau diastolik 90mm Hg atau lebih mengambil ubat darah tinggi.
BP > 140mmHg /> 90

Pemeriksaan darah tinggi
  • Pemeriksaan tekanan darah
  • Pemeriksaan jantung seperti echocardiography (ECG), & X-Ray dada
  • Pemeriksaan mata
Komplikasi
 - Penyakit jantung koronari
 - Strok / angin ahmar
 - Kegagalan fungsi buah pinggang

30% daripada populasi rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas mempunyai tekanan darah tinggi. Kajian tinjauan kebangsaan kesihatan dan morbiditi 2015.

Cara menurunkan tekanan darah dan mengawal darah tinggi
 - Amalkan cara hidup sihat dengan bersenam secara konsisten sekurang-kurangnya 3 kali seminggu
 - Amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Kurangkan garam dan lemak
 - Makan ubat darah tinggi mengikut nasihat doktor

Faktor risiko penyakit darah tinggi
 - Berat badan berlebihan dan obes
 - Umur semakin meningkat
 - Merokok
 - Tidak bersenam
 - Stress dan tekanan.


March 6, 2018

Olive Oil For Beauty

8:30 AM 1
Olive Oil For Beauty

Olive oil for beauty
  • Soften your hands
  • Cure hang nails
  • Strengthen nails
  • Create soft, shiny hair
  • Treat dandruff
  • Diminish wrinkles
  • Relieve dry skin
  • Soothe itchy skin
  • Remove makeup


March 2, 2018

Foods You Should Eat Everyday

9:30 AM 4
Foods You Should Eat Everyday

Foods You Should Eat Everyday

1/ Garlic - anti-bacterial, anti fungal, anti-viral and antiseptic properties
2/ Tomatoes - rich in vitamin C
3/ Avocado - lower your cholestrol
4/ Hemp seeds - hemp seeds are a complete protien
5/ Spinach - Anti-inflammatory
6/ Kale - high in iron
7/ Cucumbers - hydrate the body
8/ Grapefruit - boost liver function
9/ Peppers - loaded with antioxidants

March 1, 2018

Makeup Start to End

9:00 AM 7
Makeup Start to End

Makeup Start to End
  1. Skincare
  2. Primer
  3. Brows
  4. Browgel
  5. Carving out brows and eyeshadow base
  6. Eyeshadow
  7. Eyeliner
  8. Mascara
  9. Foundation and concealer
  10. Contour and blusher
  11. Highlighter
  12. Lips
  13. Setting powder


February 28, 2018

Where to Apply Highlight

3:32 PM 4
Where to Apply Highlight

Where to Apply Highlight
  1. To open the eyes.
  2. To accentuate your forehead and help bring dimension.
  3. To make your nose appear straighter.
  4. To bring out cheelbones.
  5. To make your lip appear bigger.
  6. To accentuate your chin and make your lip look bigger.


February 8, 2018

Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi

8:30 AM 3
Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi
Image result for info kesihatan wanita

Menjaga Kesihatan Mengikut Cara Nabi

- Selalu bangun sebelum subuh
- Aktif menjaga kebersihan
- Tidak pernah makan berlebihan
- Gemar berjalan kaki
- Tidak pemarah
- Optimis dan tidak putus asa
- Tidak pernah iri hati
- Pemaaf

January 25, 2018

Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers

9:00 AM 4
Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers

Benefits Of Olive Oil For Babies and Toddlers
1/ Hydrates baby's skin and keeps it soft
2/ Keeps baby's hair smooth and glossy
3/ A natural remedy for head lice
4/ Relieves consti[ation (external application)
5/ Olive oil massage aids bone and muscle development
6/ Cures surgical suures and prevents scars
7/ The oleic acid in olive oil promotes growth and development of baby's brain
8/ Soothes and heals diaper rashes

January 24, 2018

Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri

9:00 AM 2
Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri

Cara Rasulallah SAW Menjaga Kesihatan Diri
1/ Bangun sebelum Subuh
2/ Aktif menjaga kebersihan
3/ Tidak pernah makan berlebihan
4/ Gemar berjalan kaki
5/ Tidak pemarah
6/ Optimis dan tidak putus asa
7/ Tidak iri hati
8/ Pemaaf

January 23, 2018

DIY Healing Foot Treatment

9:00 AM 2
DIY Healing Foot Treatment

DIY Healing foot treatment.

Ingredients:
Vaseline jelly + Socks

Directions:
1/ Before bed, apply a layer of Vaseline Jelly to the heels and ball of your feet
2/ Cover feet with a pair of socks anf let feet soak in Vaseline Jelly Overnight
3/ Remove socks in the morning and wipe off the remaining Vaseline Jelly
4/ For best results, use once or twice a week.

January 22, 2018

4 Minute Morning Makeup Routine

9:00 AM 0
4 Minute Morning Makeup Routine

1/ Start with a tinted moisturizer.
2/ Cover dark under-eye circles and blemishes with concealer
3/ Add a touch of bronze
4/ Look for a 'ane-and-done' product for your eyes
5/ Use a nude-colored eyeliner on your waterline
6/ Top off with mascara
7/ Define your brows
8/ Multitask with lips and cheeks
9/ Take out your top knot.

January 16, 2018

Petua Mujarab Hilangkan Sakit Gigi

4:09 PM 6
Petua Mujarab Hilangkan Sakit Gigi
PETUA MUJARAB HILANGKAN SAKIT GIGI....👇👇👇

Dua tiga hari ni aku mengalami sakit gigi..  tapi malam ni laa paling sakit sekali.. tak tidur malam... nak gi klinik gigi.. semuanya dah close.. Google punya google.. ada satu petua yg aku nak share ngn korang semua.. kalau ko orang sakit gigi.. pergi cari dlm almari dapur ko orang ekstrak vanila.. Yaa...! Ekstrak vanila yg mak2 korang buat kuih.. kek.. biskut.. puding dan lain2 tu...

Cara2 nya.. ambik kapas atau tisu bersih.. celup dgn ekstrak vanila ni.. then tampal atau sapu kat tempat yg sakit... Alhamdullah.. dgn Izin Allah.. sekejap jaa sakit gigi atau sakit gusi dah hilang... sesuai utk gigi berlubang juga..

Aku tak tau laa sapa yg bagi idea utk letak ekstrak vanila.. tapi ia betul2 berkesan... Bila dah baik tu, jangan lupa laa pergi check ngn doktor pulak.. mungkin doktor akan nasihatkan untuk cabut gigi tu atau tampal mana yg berlubang.. anyway terima kasih pada yg memberi idea petua ni.. mungkin lepas ni akan ada kajian dan produk yang berasaskan ekstrak vanila untuk pesakit gigi..

Mohon share pada kawan2 korang yg sakit gigi dan gusi.. 😉

KREDIT ANGIN RINDU (Facebook Viral Media Johor)