9 April 2018

Healthy Picks for Diabetics

Healthy Picks for Diabetics.

Avoid!
  • Sweets - Lemonade, regular soda, sugar-sweetened teas.
  • Vegetables - Potatoes, peas, corn
  • Protien - Roasts, dark meats, bacon, sausage, fried meats
  • Fruit - Banana, melons, stone fruits
Enjoy!
  • Protien - Seafood, turkey, chicken, lean beef, dairy foods, beans, soy protien
  • Vegetables - Salad greens, carrots, zuchini, mushrooms, sweet potatoes
  • Sweets - Whatever you desire in a small quantity
  • Fruit - Berries


4 April 2018

10 Makanan Untuk Hati

Apa sahaja bahan berbahaya yang masuk ke dalam badan anda, ia akan diproses oleh hati. Oleh itu, ia sangat penting untuk menjaga kesihatan hati anda dengan baik. Berikut di senaraikan 10 makanan yang baik untuk organ hati anda.

Bawang Putih
Suka atau tidak, bawang putih mengandungi banyak bahan yang baik untuk hati anda. Ia kaya dengan selenium yang membantu untuk meningkatkan kesan antioksidan dan menyahtoksinkan badan anda. Bawang putih juga mengandungi arginina dan asid amino yang memabntu merehatkan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah di dalam hati. Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin B6 yang bertindak sebagai ejen anti-radang dan juga vitamin C yang bertindak sebagai pelindung utama badan anda daripada pengoksidaan sel dan kerosakan.

Minyak Zaitun
Minyak Zaitun dara dapat membantu hati anda jika diambil secara sederhana. Ia mengandungi asas lipid yang membantu membuang toksin dalam badan sekaligus membantu organ hati anda dalam menlaksanakan tugasnya.

Herba Dan Sayuran
Ia telah terbukti bahawa sayuran hijau dapat melindungi hati, meneutralkan logam, bahan kimia dan racun perosak yang terkandung dalam makanan yang anda ambil atau dari kawasan sekitarnya. Sayur Arugula, bayam dan chicory dapat meningkatkan aliran hempedu yang berfungsi untuk membuang sisa toksin dari badan. Ubi pula dapat membantu membersihkan darah secara semulajadi dan meningkatkan proses hati dan membantu menjana nutrien. Brokoli, cauliflower, dan Brussels serta sayuran lain dapat membantu organ hati anda menghasilkan enzim untuk membuang toksin.

Teh Hijau
Teh hijau pula kaya dengan antioksidan. Saintis juga percaya bahawa teh hijau dapat membantu melindungi badan daripada pelbagai jenis kanser.

Limau Gedang
Limau gedang bukan sahaja mengandungi banyak vitamin C tetapi juga glutathione yang dihasilkan oleh organ hati. Limau gedang dapat membantu dalam penanaman dan pemulihan tisu, kimia dan pengeluaran protein dan juga pemulihan sistem imun. Limau gedang juga mengandungi lebih daripada 70 mg glutathione yang membantu organ hati untuk menghasilkan enzim detofikasi.

Walnut
Sama seperti bawang putih, walnut mengandungi arginine serta glutathione dan asid lemak omega 3 yang menyokong fungsi detoksifikasi hati. Selain itu, ia juga kaya dengan antioksidan dan lemak tak tepu yang sihat yang dapat menghalang lemak dari terkumpul di dalam hati. Lemak yang sihat adalah perlu untuk mewujudkan sel membran yang kuat di sekitar sel hati.

Epal
Epal pula kaya dengan pektin yang amat penting untuk membersihkan badan dan membuang toksin dari saluran pencernaan dan turut membantu mengurangkan beban pada organ hati.

Serbuk Kunyit
Bahan aktif utama yang terkandung dalam kunyit ialah curcumin, antioksida dan agen anti-radang yang membantu untuk melindungi salur hempedu, mempercepatkan aliran hempedu dan membersihkan hati. Curcumin juga dikatan dapat meremajakan sel hati, mencegah toksin dan alkohol daripada menjadi sebatian berbahaya. Tambahkan sedikit kunyit ke dalam masakan anda bukan sahaja untuk jadikan ia lebih sedap tetapi juga memberikan manfaat kesihatan anda.

Lemon Dan Limau
Lemon dan limau adalah antara buahan yang mengandungi banyak vitamin C dan juga terkenal sebagai buahan yang dapat menjadikan bahan toksin ke dalam sebatian larut aur yang mudah dikeluarkan dari badan. Minum segelas air lemon atau jus limau untuk merangsang organ hati anda.

Avocado
Avocado adalah sejenis makanan yang juga baik untuk organ hati anda. Oa mengandungi glutathione, vitamin C dan E yang bertindak sebagai antioksidan untuk meneutralkan radikal bebas dan melindungi sel hepatik daripada rosak. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin E dan K yang mempunyai unsur anti-radang yang dapat melindungi organ hati daripada kesan yang berbahaya. Lemak sihat yang terkandung dalam avokado juga boleh mengawal tahap kolestrol.




3 April 2018

Bercuti ke Wet World Batu Pahat, Johor
Hai semua, Harini Juju nak share pengalaman Juju sendiri semasa mengunjungi Wet World Batu Pahat. Sebelum datang ke sini dah tentulah kita akan survey dulu tempat ni. Walaupun dah pernah datang. Tapi dah bertahun dululah. Sekarang ni mesti dah lain.


Well sebenarnya tak banyak yang berubah pun. Masa tengok dekat facebook. Banyak sangat komen-komen yang negatif. Sampai hati ni pun mula ragu-ragu. Nak tukar tempat ke tak? Last-last kami pergi juga dekat sini.

Harga tiket sangat murah kalau nak dibandingkan dengan taman tema air yang lain. Bayarannya cuma RM20.00 untuk dewasa dan RM17.00 untuk kanak-kanak. Bagi kanak-kanak bawah 85cm boleh masuk secara percuma.


Sekarang ni dah disediakan baju macam life jacket untuk kanak-kanak. Ala-ala Legoland dah rasanya. Percuma sahaja. Tak perlu bayar pun. Juju pun ambillah satu untuk dak Firash. Senang sikit Juju nak bergodak nanti. Hehehe..


Masa sampai ni belum ramai lagi yang datang. Jadi puas jugalah kami main gelongsor yang biru ni. Juju pakai seluar ttacksuit je. Laju betul dia menjunam. Kecut perut. Tapi bukan reti makna serik. Tetap pegi naik lagi. Haha. 

Dekat sini ada lazy river, bahagian untuk kanak-kanak dan ada 2 slide. 1 kena guna pelampung dan satu lagi slide biru yang juju main tak ingat dunia tadi. Hehe. Ada juga kolam yang macam pantai. Siap dengan ombak. Cuma takda pasir jelah. Ada juga kolam untuk spa. 

So far okaylah pada Juju. Yang kurang berpuas hati tu mungkin sebab diorang terlalu letakkan high expactation kot. Memang Juju akui ruang mandi dan tandas cuma ada sikit je. Kena sabar lebihlah kalau datang masa peak hour. Kalau bab tak boleh bawa makanan tu rasanya mana-mana taman tema air semua sama je kan.


Dan Juju cuma ambil 2 keping gambar sahaja. Hehe, sibuk jaga keselamatan dak Firash. Sebab tu tak bawa handphone masa mandi. So, kalau korang nak beli tiket awal-awal boleh check website dia ye.

Website: http://wetworld.my/batu-pahat/

Waktu operasi:
Weekdays 10AM - 6PM
Weekends 10AM - 6PM
School and Public Holidays 10AM - 6PM
Closed on Wednesday, except School & Public Holidays



2 April 2018

Lirik Lagu Rindu Dalam Benci, Wany Hasrita ft Tajul


Lirik Lagu Rindu Dalam Benci, Wany Hasrita ft Tajul
Jauh tersemat dijiwaku
Rasa rindu dalam benci
Kerana timbulnya rasa sayang
Sayangnya terpaksa mengalah

Kita hanya insan biasa
Penuh dugaan tidak terduga
Menumpang rindu dan sayang
Pada yang bukan milik kita

c/o:
Walau sakit tanpa kerelaan
Melepas segala yang tercipta
Takdirnya kita pasrah
Kembalikan rindu kita

Pada dia yang setia
Kita telah melafazkan janji
Menjadi pasangan bahagia
Bersamanya untuk selamanya

Walau sakit tanpa kerelaan
Melepas segala yang tercipta
Takdirnya kita pasrah
Kembalikan rindu kita

Pada dia yang setia
Kita telah melafazkan janji
Menjadi pasangan bahagia
Bersamanya untuk selamanya

Ku masih terbayang-bayang
Lepaskan saja usah dikenang
Tak usah melayan rindu
Kerana kita milik orang



1 April 2018

Perumahan dan Pemilikan Tanah di Negeri Johor
Seperti dalam entri yang sebelum ini (rujuk sini), Juju dah ceritakan serba sedikit mengenai pencapaian negeri Johor sepanjang 5 tahun dibawah pentadbiran Datuk Seri Hj Mohamed khalid Nordin. So harini Juju nak sambung lagi topik perumahan dan pemilikan tanah di Negeri Johor.

"Apa yang kita laksanakan di Johor harini dalam menyediakan rumah mampu milik dan pemberian hak milik tanah adalah melebihi dari apa yang telah dijanjikan dan perumahan mampu milik akan terus menjadi keutamaan kita pada masa depan"
Facebook Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin - 31 Mac 2018

Fokus kerajaan negeri dalam bab ini ialah meningkatkan penyediaan perumahan dan rumah mampu milik dan juga mengurniakan hak milik tanah kepada rakyat.

Status akujanji

  • Menyediakan rumah mampu milik Johor (RMMJ)
  • Menyelesaikan projek rumah terbengkalai
  • Pembinaan Projek Perumahan Rakyat (PPR)
  • Meneruskan Program Bantuan Rumah
  • Mengurniakan hak milik tanah kepada peneroka Felda di Johor.

Sorotan Utama

1/ Pembinaan Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)
    Status pencapaian = 267%
   6,000 unit dijanjikan. Tetapi 16,010 unit telah siap dibina dan 100,000 unit lagi bakal siap dibina menjelang 2023.

2/ Menyelesaikan projek rumah terbengkalai
    Status pencapaian - 250%
    14 projek dijanjikan. tetapi 35 projek telah berjaya diselesaikan.

3/ Pembinaan Projek Perumahan Rakyat (PPR)
    Status pencapaian = 134%
   5,000 unit dijanjikan. Tetapi 1,170 unit telah siap dibina dan 6,717 unit lagi menjelang 2021.

4/ Program bantuan rumah
    Status pencapaian = 201%
   2,000 unit dijanjikan. Tetapi 4,029 unit telah dibaikpulih ataupun bina baharu.

5/ Hak milik tanah kepada peneroka felda.
    Status pencapaian = 114%
   8,000 peneroka dijanjikan. Tetapi 9,102 orang peneroka yang telah menerima hak milik tanah.

Sumber: