7 Februari 2019

Syarat Permohonan Bantuan Sara Hidup 2019

Khamis, Februari 07, 2019 5
Assalamualaikum semua,

Seperti yang kita tahu, permohonan Bantuan Sara Hidup (BSH) bagi tahun 2019 ini telah diketatkan sedikit syarat-syarat permohonannya. Korang dah update permohonan ke belum? Dah alang-alang Juju tengah update ni Juju nak share sekali dengan korang apa syarat-syarat permohonan BSH 2019.

MyBSH homepage

Syarat Permohonan Bantuan Sara Hidup 2019

  • Warganegara Malaysia yang menetap di Malaysia sahaja.
  • Lelaki atau wanita yang menjadi ketua keluarga dan bekerja di Malaysia dengan jumlah pendapatan kasar bulanan isi rumah RM 4,000 dan ke bawah.
  • Pasangan Warganegara Malaysia (MyKad) atau memiliki pengenalan Malaysia (MyPR / MyKAS).
  • Pasangan BUKAN Warganegara Malaysia DAN mempunyai anak Warganegara Malaysia (MyKad / MyKid).
  • Hubungan anak mestilah:-


  1. Anak Kandung (termasuk anak tidak sah taraf) atau anak angkat yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sahaja;dan
  2. Warganegara Malaysia dan memiliki pengenalan Malaysia (MyKad/MyKid) sahaja; dan
  3. Tidak bekerja atau tiada punca pendapatan;dan
  4. 18 tahun dan ke bawah;atau
  5. 19 tahun dan ke atas:


  • Masih belajar sepenuh masa di Intitut Pengajian Tinggin Awam/Swasta; atau
  • Orang Kurang Upaya (OKU) yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat

PENDAFTARAN BANTUAN SARA HIDUP (BSH) 2019
Bayaran fasa pertama Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 telah dilaksanakan pada 28 Januari 2019 dan telah memanfaatkan 4 Juta isi rumah dengan bayaran RM300 bagi setiap isi rumah dan melibatkan peruntukan sebanyak RM1.2 Bilion. 

Bayaran BSH 2019 selanjutnya dijadualkan pada bulan Mei 2019 untuk fasa kedua dan seterusnya pada bulan Ogos 2019 untuk fasa ketiga. Untuk menerima bayaran BSH 2019 selanjutnya, pemohon yang layak perlu mendaftar dan mengemaskinikan maklumat isi rumah. 

Secara amnya, isi rumah yang berpendapatan di bawah RM4,000 sebulan layak untuk menerima BSH. Pendekatan BSH adalah selaras dengan keprihatinan Kerajaan untuk menyasarkan bantuan hanya kepada golongan yang layak menerimanya, iaitu golongan yang amat perlukan bantuan bagi menghadapi kos sara hidup. 

Kadar inflasi pada tahun 2018 adalah hanya pada tahap 1% berbanding dengan 3.7% untuk tahun 2017. Kadar inflasi 2018 yang merupakan tahap terendah dalam tempoh 9 tahun, menunjukkan bahawa langkah Kerajaan menggantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dengan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) berkesan dalam menyederhanakan kenaikan harga. 

Seterusnya, Kerajaan akan terus berusaha untuk mengurus perkara ini melalui langkah seperti BSH, serta mengadakan kajian khas ke atas struktur k  Tempoh pendaftaran BSH tahun 2019 telah dibuka mulai 1 Februari 2019 hingga 15 Mac 2019. 

Pemohon yang layak dialu-alukan untuk membuat permohonan melalui kaedah berikut: 
Pengisian Borang (Offline)
• Borang permohonan BSH 2019 boleh didapati secara percuma di mana-mana Cawangan LHDNM / Pusat Khidmat Hasil (PKH) LHDNM / Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM. 
• Pemohon juga boleh memuat turun borang permohonan di portal rasmi BSH di https://bsh.hasil.gov.my 

Permohonan Dalam Talian (Online) 
• Permohonan boleh dibuat secara dalam talian di Portal Rasmi BSH, https://bsh.hasil.gov.my

Selain daripada kaedah seperti di atas, pihak Kerajaan juga akan mengambil langkah pro-aktif dengan kemudahan pendaftaran setempat, terutamanya untuk membantu pendaftaran isi rumah dari kawasan pedalaman yang terpencil serta golongan tertentu seperti yang terlantar. 

Kementerian Kewangan akan mewujudkan jalinan usahasama dengan agensi Kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) dan Unit Penyelarasan Perlaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri yang pernah menjalankan kerja pendaftaran sebelum ini. Pada masa yang sama, proses pendaftaran dan pengemaskinian maklumat isi rumah dilaksanakan bagi memastikan hanya isi rumah yang layak menerima BSH. 

Langkah tersebut penting bagi memastikan sumber negara digunakan dengan berhemah serta bersasaran kepada golongan B40 dan mengelakkan ketirisan bantuan kepada golongan yang berada. Baki bayaran BSH yang akan disalurkan pada fasa kedua dan ketiga akan menggunakan kaedah baharu seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2019. 

Kaedah baharu BSH 2019 termasuk pengenalan kadar tambahan mengikut bilangan anak bawah tanggungan. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi talian bebas tol 1-800-88-2747 atau e-mel kepada: bsh@treasury.gov.my.


3 Februari 2019

Lirik Lagu Can't Forget Me - Fazura

Ahad, Februari 03, 2019 1


Can't Forget Me - Fazura
I'm a woman on a mission
I'm a rebel with a vision
And maybe you should keep a distance

Cuz I run my own business
So baby get out of my business
Cuz I keep it independent

I bet you're thinking bout my body late at night
I bet you missing how you use to hold me tight
I see you lurking in my story on the gramm
I know this picture gonna remind you of who I am

Cuz when I take a look in the mirror
I'm feeling sexy
I'm feeling so free

When I feel my hands on my body
I understand why you can't forget me
You can't forget me
You can't forget me

You've been taking me for granted
For a second there was magic
Now for you it's a tragic
Huuh

Should have left me when you had it
I was carrying your baggage
Have to drop you like a habit

I bet you're thinking bout my body late at night
I bet you missing how you use to hold me tight
I see you lurking in my story on the gramm
I know this picture gonna remind you of who I am

Cuz when I take a look in the mirror
I'm feeling sexy
I'm feeling so free

When I feel my hands on my body
I understand why you can't forget me
You can't forget me
You can't forget me

Cuz When I take a look in the mirror
I'm feeling sexy
I'm feeling so free

When I feel my hands on my body
I understand why you can't forget me
(forget me forget me)

2 Februari 2019

Welcome February, February Quotes

Sabtu, Februari 02, 2019 3

Welcome February, February Quotes
“This life is what you make it. No matter what, you're going to mess up sometimes, it's a universal truth. But the good part is you get to decide how you're going to mess it up. 

Girls will be your friends - they'll act like it anyway. But just remember, some come, some go. The ones that stay with you through everything - they're your true best friends. Don't let go of them. 

Also remember, sisters make the best friends in the world. 

As for lovers, well, they'll come and go too. And baby, I hate to say it, most of them - actually pretty much all of them are going to break your heart, but you can't give up because if you give up, you'll never find your soulmate. You'll never find that half who makes you whole and that goes for everything. 

Just because you fail once, doesn't mean you're gonna fail at everything. Keep trying, hold on, and always, always, always believe in yourself, because if you don't, then who will, sweetie? 

So keep your head high, keep your chin up, and most importantly, keep smiling, because life's a beautiful thing and there's so much to smile about.” 
― Marilyn Monroe

30 Januari 2019

Grand Opening MBH Flagship Boutique, Bandar Baru Uda

Rabu, Januari 30, 2019 6
Pada 26 haribulan Januari yang lalu, telah diadakan satu upacara pembukaan butik MBH yang baru iaitu MBH Flagship Boutique yang bertempat di bandar Baru Uda, Johor. Majlis ini telah dirasmikan oleh bekas adun Johor Bahru iaitu Dato' Ir Hasni bin Mohamad.

Puan Yaya Mohammad bersama Bekas Adun Johor Bahru Dato' Ir Hasni Mohamad

Sebenarnya pihak MBH telah menjenamakan semula butik spa ini supaya bersesuaian dengan konsep yang mereka mahu ketengahkan iaitu menghimpunkan semua servis di bawah satu bumbung. Jika sebelum ini, setiap servis yang disediakan untuk pelanngan perlu ke tempat-tempat tertentu. Tetapi kini pelanggan MBH hanya perlu ke MHH Flagship Boutique untuk mendapatkan semua rawatan.

MBH Flagship Boutique

MBH Flagship Boutique



Rawatan yang disediakan di sini ialah rawatan kecantikan muka, rawatan laser muka, khidmat rawatan rambut serta rawatan kuku manicure dan pedicure. Hah! Senangkan. Semua dah ada dekat sini. Lepas buat muka atau rambut, boleh terus buat kuku.

Kawasan tempat letak kenderaan juga luas. Lokasi butik ini juga strategik kerana terletak berhampiran dengan kawasan corner lot. So masalah parking tu memang boleh tolak tepi. Okeh, jom kita berkenalan dulu dengan butik MBH ni.

Upacara memotong kek
MBH Medispa yang diasaskan oleh Puan Yaya Mohamad merupakan sebuah syarikat perniagaan yang menumpukan rawatan kecantikan dan kesihatan.  MBH telah melebarkan sayap perniagaan dengan membuka premis spa kecantikan yang menawarkan perkhidmatan untuk kecantikan wajah dan badan yang berlokasi di Kajang.
Antara rawatan yang disediakan di MBH Medispa adalah: rawatan wajah dan rawatan estetik.
Kini MBH Medispa mempunyai 19 cawangan di seluruh Malaysia iaitu di Bangi, Ampang, Shah Alam, Senawang, Bandar Seri Permaisuri, Johor Bahru, Wangsa Maju, Kota Damansara, Melaka , Ipoh, Batu Pahat, Sungai Petani, Kuantan, Temerloh, Kluang dan Segamat.
Kenapa kena pilih MBH Medispa?
Beauty consultant

1/ Rawatan yang disediakan mengikut kesesuaian kulit - Kepelbagaian rawatan yang terdapat di spa antaranya seperti rawatan wajah dan rawatan estetik
2/ Pakar Kecantikan yang terlatih - Pakar kecantikan kami yang terlatih yang akan merawat anda secara professional dan berhemah
3/ Persekitaran yang mesra dan selesa - Staf MBH Medispa sentiasa memberikan layanan yang mesra terhadap pelanggan yang berkunjung ke spa kami.

Perkhidmatan make up percuma semasa hari perasmian

Kalau korang nak tau, untuk rawatan muka ni sesuai untuk lelaki dan wanita. Yang menariknya, mereka tidak akan campur bilik lelaki dan wanita. Founder sangat-sangat menitik beratkan persekitaran yang Muslim Friendly. Pakar kecantikan yang terlatih juga akan memakai sarung tangan jika ada pelanggan lelaki yang datang untuk mendapatkan rawatan wajah dan rambut.

Produk keluaran MBH

Jadi korang tak perlu risau sebab rawatan untuk lelaki cuma dihadkan dari leher ke atas sahaja. So, kalau korang bawa suami ke sini bolehlah suami korang buat rawatan muka sekali. Tidaklah lama suami korang menunggu korang sampai habis rawatan.


Produk yang mereka gunakan juga sangat-sangat berkualiti. Hah! sebab apa Juju berani berkata sebegini? Sebab Juju dah terjah sendiri kilang pembuatan produk MBH ini di Kulai tempoh hari. Ha tak semua orang boleh masuk kilang ni tau. So kalau korang nak tau macam mana suasana di kilang tu korang boleh tengok video dekat bawah ni.


Untuk maklumat lanjut mengenai MBH Flagship Boutique ni boleh ke:


Laman web rasmihttp://www.mbhmedispa.com/

Waktu operasi:
Selasa - Ahad 11 pagi hingga 8 malam

Nombor telefon:
07-244 8573/018-7764670

Alamat:
3-01, JALAN PADI EMAS 1/5
UDA BUSINESS CENTRE 

28 Januari 2019

DoubleTree by Hilton Johor Bahru Champions for a Positive Change in Communities with its First Ever Soap-Recycling Program

Isnin, Januari 28, 2019 3
DoubleTree by Hilton Johor Bahru Champions for a Positive Change in Communities with its First Ever Soap-Recycling Program

DoubleTree by Hilton Johor Bahru recently collaborated with Diversey and Kechara Soup Kitchen Society Johor Bahru for its inaugural soap-recycling program, Soap for Hope. This soap-recycling program marks a first of its kind to take place within a Hilton hotel in Malaysia.

“It truly is an honor to be the first Hilton hotel in Malaysia to champion a campaign that is part of Hilton’s commitment to repurposing used goods for community needs that helps to give back to society,” said Daniel Alcaraz, General Manager of DoubleTree by Hilton Johor Bahru.

(From Left to Right) Andrew Lam the Director of Operations of DoubleTree by Hilton Johor Bahru ; Daniel Alcaraz the General Manager of DoubleTree by Hilton Johor Bahru and Haizir Mohd Yunos the IT Executive of DoubleTree by Hilton Johor Bahru

This innovative ‘Soap for Hope’ program pioneered by Diversey, is to recycle used soaps which focuses on three core objectives – saving lives by providing access to soap to communities who need soap but have no access; to provide livelihood to the local community through recycling and reprocessing soap to help hotels reduce waste by turning used soap into something useful again.

Alcaraz further commented, “This is a great initiative to not only preserve the environment but also support our local communities in need and together with the help of Diversey and Kechara, we can make a huge difference around us.”

Attendees participating in the Soap making workshop

In line with Hilton’s corporate responsibility, Travel with Purpose, this collaboration supports Hilton’s goal to double its investment in social impact and cut environment footprint in half by the year 2030.

“To date, Hilton hotels all over the world are doing their part in soap recycling. Over 437,000 kg of soaps has been recycled in Hilton Asia Pacific alone and that amounts to 3.5 million new soap bars, how amazing is that!” said Alcaraz. “While the concept of soap recycling is still very new in Malaysia, we have already managed to recycle 24,000 kg of soap and that amounts to 191,000 new soap bars.”

To date globally, Hilton hotels across 127 countries have successfully participated in their very own Soap for Hope campaigns to recycle all guests used soap bars, and will continue to take place with all other properties around the world in committing to sending zero soap to landfills by the year 2030.

Soap making workshop

“By sending zero soaps to landfills we are not only giving back to the community but also saving lives” said Alcaraz. “Many children lose their lives due to poor sanitization and that breaks our hearts. As the leading hospitality company in the world, we intend to do our part in making the world a better place for the communities around us.”

In addition to its soap-recycling program, Hilton leads many sustainability initiatives through Hilton's Travel with Purpose corporate responsibility strategy that helps to impact the world both socially and environmentally. From reducing food waste to cutting water usage in operations by 50% and to giving back to the community by volunteering, creating opportunities for all regardless of race, gender or orientation, Hilton commits itself to a driving a positive social and environmental change.

Final product from the Soap making workshop

“From here, we can only be moving upwards. We intend to take this to the next level and with the help of the Malaysian Association of Hotels (MAH), we will be doing just that,” said Alcaraz. “From hotel to hotel then city to city, slowly we will gather each individual hotel in Johor to recycle their used soaps as a form of giving back to the community.”

For more information on the hotel, kindly visit DoubleTree by Hilton Johor Bahru.