5 Sebab Kenapa Perlu Pindah Johor.

Kasih Juju
Saya percaya, ramai antara kita pada harini begitu suka berhijrah ke tempat orang dalam mencari ilmu, atau pun rezeki. Kebanyakkannya memilih ibu kota seperti Kuala Lumpur kerana terdapat pelbagai peluang pekerjaan di sana.

Harini KJ nak kongsi buka mata korang. Selain daripada Kuala Lumpur, Johor Bahru juga merupakan salah satu tempat yang popular untuk berhijrah. Pembangunan yang sangat pesat di Negeri Johor sekarang telah membuka mata beberapa pihak untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dalam pelbagai bidang.
Image result for mercu tanda negeri johor
Jika anda mencari rumah yang sesuai dengan bajet, anda boleh melayari website menjual, menyewa atau pun rumah lelong sila kunjungi http://www.propertyguru.com.my/resources/buy-property-guide/the-complete-guide-to-purchasing-a-property-in-the-subsale-market. Terdapat pelbagai pilihan yang boleh anda pilih.

5 Sebab Kenapa Perlu Pindah Ke Johor

1/ Legoland
Image result for legoland johor
Legoland Malaysia merupakan sebuah taman tema yang dibuka di Nusajaya, Johor, Malaysia pada 15 September 2012. Taman tema ini juga menyediakan lebih 40 tunggangan interaktif, persembahan dan tarikan. Ia juga merupakan taman tema Legoland yang pertama pernah dibuka di Asia semenjak penubuhannya.

Pembukaan rasmi taman tema ini dilancarkan oleh Sultan Ibrahim Ismail pada 22 September 2012. Ia akan menjadi teras kepada kompleks yang bersepadu yang berukuran 5,500,000 kaki persegi (510,000 m2). Kawasan ini juga merupakan taman industri Nusa Cemerlang yang terletak dalam Iskandar Malaysia iaitu sebuah kawasan ekonomi yang terdiri daripada pusat gaya hidup seperti peruncitan, pejabat, hotel, perkhidmatan pangsapuri dan unit kediaman.

Selain daripada taman tema ini, tarikan yang bertemakan Lego akan dibina berdekatan dengan kawasan ini pada suatu hari nanti. Seterusnya, taman tema air Lego adalah projek yang akan dibuka pada pertengahan tahun 2013[3] dan juga Legoland Hotel. Hotel ini juga merupakan yang pertama di Asia apabila pembukaannya bermula pada separuh pertama tahun 2014. Hotel tersebut dibina di bawah perjanjian pengurusan di antara syarikat. LL Themed Hotel Sdn. Bhd. merupakan syarikat usahasama yang dimiliki oleh Destination Resorts and Hotels Sdn. Bhd. dan Iskandar Harta Holdings Sdn. Bhd.
(Sumber : Malaysia Wikipedia)

2/ Pantai yang indah.
Image result for pantai di johor
Di Johor juga terdapat pantai-pantai yang terbentang luas. Yang paling popular adalah Pantai Desaru yang terletak di daerah Kota Tinggi.

Selain itu, terdapat juga beberapa lagi pantai yang tidak kurang juga popular di kalangan masyarakat tempatan. Antaranya;
  • Pantai Air Papan
  • Pantai Penyabung,
  • Pantai Teluk Buih
  • Pantai Stulang Laut.
  • Pulau Sibu
  • Tanjung Balau
  • Batu Layar
  • Tanjung Sedili
Di sini juga terdapat beberapa pilihan hotel dan juga rumah inap. Sesuai untuk percutian seisi keluarga.

3/ Tempat membeli-belah
slide1.jpg
City Square - Merupakan sebuah tempat membeli-belah yang sentiasa sibuk dengan warga kota yang menginginkan pengalaman membeli belah yang moden. Ianya juga sentiasa dipenuhi dengan warga Johor Bahru dan Singapura kerana lokasinya yang terletak berhampiran dengan CIQ (Custom, Immegration and Quarantine Complex).

KOMTAR JBCC - Komtar JBCC ini terletak bersebelah dengan City Square. Hanya beberapa minit berjalan kaki anda sudah boleh tiba di sini. Ianya juga terletak bersebelah dengan bangunan KOMTAR yang asal.

Image result for johor premium outlet
Johor Premium Outlet - Johor Premium Outlets (atau JPO) merupakan sebuah pusat membeli-belah yang utama di Iskandar Malaysia, Johor, Malaysia. Pusat membeli-belah ini terletak di Daerah Kulai. Johor Premium Outlets merupakan premium outlets yang pertama dibina di Asia Tenggara.

Johor Premium Outlets dibuka secara rasmi pada 11 Disember 2011. Pusat beli-belah ini menjadi tarikan kepada penduduk khususnya penduduk di kawasan daerah Kulaijaya, Johor Bahru dan negara jiran iaitu Singapura. Ia menempatkan barangan yang berjenama dan bertaraf antarabangsa seperti Coach, Adidas, Nike, Armani, Salvator dan sebagainya dan anda boleh juga mendapatkan potongan harga sebanyak 25% hingga 70%. Pusat beli-belah ini juga dapat dilihat melalui Lebuhraya Utara-Selatan selepas Persimpangan Senai Utara.
(Sumber: Wikipedia Malaysia)

4/ Tanjung Piai
Tanjung Piai merupakan kawasan tarikan pelancongan terkenal di Malaysia. Ini kerana ia merupakan tanah paling selatan di benua Asia. Ia terletak dalam mukim Kukup, Daerah Pontian, Johor. Kini Tanjung Piai menjadi nama kawasan pilihan raya di Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai parlimen Pontian.

Tanjung Piai terkenal dengan restoran makanan laut dan juga mempunyai hutan paya bakau yang indah dan belum terdedah kepada pencemaran mahupun pembangunan. Dari sini, kita dapat lihat bangunan pencakar langir Singapura yang dipisahkan oleh Selat Johor.

Secara tepatnya Tanjung Piai terletak pada latitud 01.16 `Utara dan longitud 103.30.46 ` Timur . Sebuah mercu tanda telah dibina di sini bagi menandakan 'Tanah Terselatan Benua Asia]' yang dibina pada 2001. Gentian konkrit mesra alam berukuran 20 m tinggi dan 10 m lebar ini dibina oleh kerajaan negeri Johor. Warna kelabu pada mecu tanda Tanjung Piai menggambarkan kekayaan hutan paya pakau dan dataran lumpurnya.

Dua pelepah Paku Piai raya (acrostichum aureum) diukir di permukaan mercu tanda bagi mengabadikan sejarah nama Tanjung Piai. Paku Piai didapati tumbuh dengan banyaknya bersama dirian bakau di sini. Tanjung pula bermaksud tanah atau tanah tinggi yang menganjur ke laut. Peta dunia yang terpapar menjelaskan kedudukan sebenar Tanah Terselatan Benua Asia , supaya dapat dihayati dan dihargai oleh para pelawat.

5/ Bazar Karat
Image result for pasar karat jb
Picture source google image
Ini adalah salah satu lokasi wajib jika anda berkunjung ke Johor Bahru. Lokasinya terletak di sepanjang jalan Tan Hiok Nee dan Sungai Segget. Waktu operasi bermula jam 7.30 malam sehingga jam 12.00 pagi.

Pada awalnya, tempat ini hanya menjual barangan antik dan terpakai. Tetapi apabila sambutan pelanggan yang hadir ke sini semakin meningkat, ramai peniaga telah mengambil peluang untuk berniaga pelbagai pilihan barang keperluan seperti baju, tudung, mainan kanak-kanak, aksesori telefon dan pelbagai lagi.