Belitung Island Journey Day 4: Hari Terakhir Yang Meninggalkan 1001 Kenangan

Kasih Juju
Hai korang,

Maka tibalah hari terakhir kami di Pulau Belitung. Tapi pengembaraan kami masih belum berakhir. Ada lagi empat tempat yang akan kami singgah. Jom teruskan pembacaan korang ya.

Rumah Adat Belitung
Tempat pertama yang kami tuju adalah Rumah Adat Belitung. Kami diberitahu bahawa mengikut adat di sini, kalau kita nak tengok berapa tinggi darjat atau pangkat seseorang itu adalah melalui seberapa tinggi tangga rumah dia. So, semakin tinggi tangga dia, bermaksud tinggilah pangkat dia.

Depan Rumah Adat Belitung
Dalam rumah ini ada juga dipamerkan baju dan peralatan yang digunakan semasa majlis perkahwinan. Kalau nak dibandingkan dengan adat kita di Malaysia ni tak jauh beza pun. Cuma dia masih mengekalkan makan berdulang untuk pengantin dan juga tetamu.
Replika pelamin dan bilik tidur pengantin
Makanan berdulang pengantin
Tanjung Pendam dan Kopi Kong Djie


Tempat kedua yang kitorang tuju adalah Tanjung Pendam. Yes sebenarnya kitorang  dah sampai di Tanjung Pendam ni masa hari kedua. Tapi memandangkan suasana gelap, jadi tak cantik untuk kami bergambar di mercu tanda yang bertulis Tanjung Pendam ni. Kenalah ada bukti bila dah sampai sini.


Kami juga sempat menikmati kopi asli yang dihasilkan di sini. Rasa kopi dia memang lain dengan tempat kita. Kalau korang peminat kopi memang wajib cuba kopi ni tau.


Es kopi susu dan es kopi coklat susu
Es kopi susu dan es kopi coklat susu
Cuba korang bayangkan, lepas bergambar tengah panas terik tu dapat pula kopi yang piaw, kaw-kaw lepas tu sejuk. Pergh... Memang layan betul. Juju memang recommended sangat-sangat dekat korang untuk cuba sendiri kopi belitung ni. Even kalau korang beli dan bancuh sendiri pun rasa dia takkan sama dengan yang dekat sini. Resepi rahsia dia ialah, meh sini nak bisik "dia masak air guna kayu arang wey". Ha, tulah resepi rahsia yang utama.

Restoran Wan Bie
Pintu masuk restoran Wan Bie
Seterusnya kami ke Restoran Wan Bie untuk mencuba sendiri mi rebus buatan Pulau Belitung. Kalau ikutkan di tempat kita, mi rebus ni kuah dia pekat dan ada udang kering. Tapi mi rebus di sini macam nampak mi sup cuma kuah dia sedikit pekat. Jadi bila makan dengan cili dia memang sedaplah.

Mi Rebus. Ada keropok belinjar. Pertama kali makan keropok belinjar dengan mi.
Kami juga dihidangkan dengan es jeruk kunci yang pekat, masam dan sejuk. Es jeruk tu maksudnya air limau. Haha. Masa mula-mula Juju pun tertanya-tanya juga. Air ape jeruk-jeruk ni. Dah la Juju tak suka makan jeruk. Rupanya air limau ais.  Jadinya kombinasi air limau dengan mi rebus tu memang kena sangat-sangatlah. 

Dan benda yang korang kena ingat dekat sini adalah, makanan di sini dah termasuk dalam pakej. So kalau korang order selain mi rebus dan es jeruk kunci ni kena tambah duit sendiri ya.

Danau Kaolin
Dan tempat terakhir yang kami tuju sebelum meneruskan perjalanan ke lapangan terbang ialah Danau Kaolin. Danau ni bukan terhasil dari kawah gunung berapi ya. Tapi bekas perlombongan yang telah lama ditinggalkan. Kaolin adalah mineral yang digunakan dalam bahan perindustrian seperti kosmetik, kertas, makanan, ubat gigi dan Kaolin juga disukai kerana daya halus, putih, kuat, licin dan rendah serta kekonduksian haba yang rendah. Ini adalah salah satu pencemaran alam yang mengagumkan.



Dan berakhirlah sudah pengembaraan Juju ke Pulau Belitung. Seronok sangat pengalaman yang Juju dah kumpul dekat sini. Kalau korang nak baca hari 1,2 dan 3 boleh klik:
Dan kalau korang nak guna travel agent yang sama macam Juju guna ni boleh contact:

MTN Getaways

Hubungi:
+65 8531 3381 (Faizun)
+65 8289 3688 (Amira)

Email:
admin@mtngetaways.com

Website:

Instagram:

Facebook: