Persediaan Sebelum Mendaki ke Bukit Tabur

Kasih Juju
Persediaan Sebelum Mendaki ke Bukit Tabur l Dulu masa Juju menetap di Kuala Lumpur, Juju ada juga dengar pasal Bukit Tabur ni. Tapimasa tu entah kenapa Juju macam takda rasa nak hiking dekat situ. Mungkin masa tu aktiviti hiking belum popular lagi. Lepas tu ada juga kawan-kawan yang ajak Juju sambut Tahun Baru dekat sana. Tapi Juju ni ada prinsip tak keluar malam. Jadi memang Juju tak ambil port sangatlah pasal ni.

Tapi harini Juju nak share dengan korang apa yang menarik dekat Bukit Tabur ni.


Bukit Tabur

Bukit Tabur terletak di Taman Melawati di Daerah Gombak, Selangor, Malaysia. Ia juga dipanggil Bukit Hangus. Bukit itu setinggi 396 meter (1,300 kaki) dari aras laut dan merupakan sebahagian daripada Permatang Kuarza Genting Klang, sebuah rabung kuarza di pinggiran barat Banjaran Titiwangsa. Bukit ini sangat menonjol dan boleh dilihat dari Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2).

Popular di Kalangan Pendaki

Bukit Tabur telah menjadi salah satu destinasi hiking yang popular di sekitar Kuala Lumpur. Pendaki sering mendatangi bukit ini untuk hiking, sekaligus menikmati pemandangan indah dari puncak bukit. Bukit Tabur biasanya didaki untuk mendapatkan pengalaman mendaki gunung yang lebih tinggi. 

Aktiviti Outdoor

Selain hiking, Bukit Tabur juga menawarkan aktiviti lain seperti panjat tebing dan fotografi alam. Pemandangan dari puncak bukit termasuk pemandangan kota Kuala Lumpur. Jika cuaca mengizinkan, korang dapat melihat Menara Kembar Petronas. Walau bagaimanapun, untuk menyambut tahun baru, ramai pendaki akan berada di bukit ini pada pukul 12 tengah malam.

Taman Melawati

Bukit Tabur terletak di kawasan Taman Melawati, yang merupakan salah satu daerah perumahan di sekitar Kuala Lumpur. Kawasan ini menjadi tempat awal yang popular untuk pendaki yang ingin mendaki Bukit Tabur.

Keindahan Alam

Selain menawarkan aktiviti luar ruangan yang menarik, Bukit Tabur juga dikenali kerana keindahan alamnya yang beragam. Di sekitar bukit, Anda dapat menemukan flora dan fauna yang khas dari daerah ini.

Sangat dinasihatkan kepada pendaki yang berminat untuk mendaki bukit ini untuk merancang dengan teliti. Disebutkan bahawa, walaupun pendaki profesional, kegagalan untuk mengambil kira keselamatan semasa mendaki boleh membawa malapetaka kepada mereka.


Untuk pendaki baharu, terdapat jalan "trek" di bukit Tabur yang agak merbahaya. Pendaki pasti akan mengalami gayat kerana batuan granit yang keras dan anjakan dan penurunan yang boleh mencapai 90 darjah. Adalah dinasihatkan kepada sesiapa yang ingin mendaki bukit ini untuk memastikan tahap kecergasan mereka baik dan mempunyai semua peralatan yang diperlukan. menggunakan pakaian dan kasut yang sesuai. 


Walaupun perjalanan di Bukit Tabur agak pendek (sekitar 1.30 jam), ia amat berbeza dengan perjalanan gunung di Malaysia dengan menggunakan "trek." Walau bagaimanapun, perjalanan ke puncak menjadi sangat mencabar kerana laluan yang mencabar dan tebing-tebing yang merbahaya.


Persediaan Sebelum Hiking

Berikut Juju kongsikan tips dan persediaan sebelum hiking. Walaupun bukit yang korang nak hiking tu rendah je, tapi kalau korang gunakan tips dekat bawah ni akan membuatkan korang ketagih untuk hiking lagi.

1. Cepat Kering

Air adalah musuh utama pendaki gunung dan bukit. Apabila pakaian anda basah, anda akan berasa berat dan cepat penat semasa berjalan kaki. Setiap titisan air pada seluar menambah beban kepada kaki yang berjalan. Ciri QUICK-DRY ini mesti ada pada seluar kaki yang digunakan untuk hiking. Walaupun perjalanan anda melibatkan banyak kawasan air atau air terjun, ia lebih mudah dan cepat kering.

2. Tidak mudah serap air

Pada masa ini, cuaca Malaysia tidak stabil, kadangkala hujan, kadangkala panas, dan terdapat beberapa lokasi di mana hujan berterusan sepanjang bulan ini. Semasa mendaki, ciri ini sangat membantu untuk mengelakkan seluar hiking anda basah kerana hujan.

3. Elastik

Ciri elastik membolehkan pendaki bergerak dengan lebih yakin dalam laluan yang penuh dengan ranting-ranting dan duri tajam. Seluar yang tidak elastik akan mudah terkoyak. Karena kain cotton biasa sangat mudah terkoyak dalam dakian seperti ini, disarankan "Stretcheable Polyester."

4. Mudah dijaga

Lumpur atau kotoran tanah selalunya sukar untuk dibuang apabila dicuci. Ketika mendaki, pilih seluar yang mudah dijaga kerana ia mudah dibersihkan.

5. Ringan

Kaki hiking biasanya dikaitkan dengan peralatan yang ringan dan mudah digunakan. Karena "every gram counts," pakaian hiking yang ringan sangat membantu pendaki. Ingat nasib anda di atas, terutamanya apabila anda penat. Bagus. Seluar hiking Irau dan Oze terkenal kerana ia sangat ringan.

6. Breathable

Jangan terkejut jika seorang kaki hiking memakai seluar yang sama sepanjang perjalanan tiga hari dua malam. Dia sentiasa memakai seluar yang sama walaupun semasa tidur. Seluar ciri ini mudah dicuci dan tidak serap kotoran. sangat mudah untuk dicuci

7. Pinggang getah

Pilih pinggang yang elastik, atau separuh getah. Ia mengelakkan seluar koyak apabila laluan dakian penuh dengan liku dan kesukaran.