Latest

5 January 2020

Pengalaman Hari Pertama Bersekolah Tahun 2020


Hai korang,

Okeh harini Juju nak sajalah nak share dengan korang pengalaman hari pertama dak Yash bersekolah dalam tahun 2020 ni. Kalau korang nak tau, Yash berumur 6 tahun pada tahun ini. Maknanya, dia masih bersekolah di Pra-sekolah. Masih jumpa cikgu dan pembantu murid yang sama. Kawan-kawan pun masih ada yang sama.

Pada malam sebelum nak sekolah esoknya tuh, banyak kali Juju remind dak Yash. Tidur awal, besok sekolah. Nanti susah nak bangun. Tapi dia punya aktif malam tu, macam besok tak boleh nak main lagi dah. Dan akhirnya pukul 10.00 malam dia pun tidur setelah macam-macam janji Juju bagi dekat dia.

Dan pada pagi harinya, masa kejut bangun tidur tu mood dia okey je. Tapi lepas Juju siap mandi dia mula buat drama air mata. Dia kata dia taknak sekolah. Nak duduk rumah je tengok tv. Huh! Banyak cantik! Syok sangat eh duduk rumah tengok tv je? Jumpa kawan-kawan dekat sekolah kan lagi seronok.

Bersilat jugalah masa nak mandikan dak Yash. Dia kata 'Mandi je kan Mama tak payah sekolah'. Juju diam je masa tuh, masa pakai baju pulak Juju kata Yash cuba je. Mama nak tengok Yash pakai dari baju sampai kasut. Ngehngehngeh...

Air mata tu macam kena cubit tau. Mengalir laju
Lepas tu Juju ajaklah dia masuk kereta nak pegi sekolah, eh dia boleh meraung pegi dekat nenek dia. Dia ingat nenek dia boleh tolong dia. Tapi jangan harap. Nenek pun keras hati macam Mama tau. Nenek dia pimpin dia sampai ke kereta. Haha. Sekali ayah dia pun ikut sekali hantar sampai sekolah. Hah! Menikus dalam kereta.

Tapi keras manalah hati si Mama dia ni kan. Mama kata nak tunggu dia sampai habis belajar. Nanti Mama tunggu dekat pondok guard. Dak Yash pun termakan jugalah janji-janji manis Mamanya ni. Masa hantar dia sampai depan kelas dia siap tunjuk pondok yang mana satu Mama kena tunggu dia. Mama dia pun mengiyakan semua cadangan dia tu.

Dah sampai depan kelas, dia salam Mama terus meluru masuk kelas cari tempat duduk dia. Lambai Mama pun tak toleh tengok Mama. Punyalah suka nampak kawan-kawan dia dah penuh dalam kelas dia. Huh! Mama punya penat nak pujuk dia pergi sekolah belum hilang lagi, mood dia dah okkey dah.

Korang ingat Juju nak tunggu ke dekat pondok yang dak Yash tunjuk tu? Haha memang taklah Juju nak tunggu panas-panas dekat situ. Baik Juju balik. Draf entri blog lagi bagus nak oi. Hehe, macam tulah ragam anak Juju. Tu baru satu. Besok dah ada dua, tiga, empat cemana? Fuh! Tabik dengan korang yang ada anak ramai.

Dan masa nak balik sekolah tu, Juju ambillah dia dekat sekolah. Memang dah termasuk dalam janji-jani Mama malam tadi. Masa dia nampak Juju dia kata, Mama balik tukar baju ke? Hahahahahaha.... Mama kata Mama hantar ayah pegi kerja lepas tu Mama tunggu Yash kat pondok tu. Kihkihkihkih.

Nampak tak drama dia?
Anyway, selamat menempuh alam persekolahan ya anak-anak. Semoga dapat menyerap segala ilmu yang cikgu ajar masa dalam kelas.

1 comment:

  1. dia punyaaa nangissss kemainnn banyak air mata .hahahhaha

    ReplyDelete

“More smiling, less worrying. More compassion, less judgment. More blessed, less stressed. More love, less hate.”
― Roy T. Bennett, The Light in the Heart