Jom Kenali Safawi Rasid

Kasih Juju
Muhammad Safawi bin Rasid ialah seorang pemain bola sepak Malaysia yang dilahirkan pada 5 Mac 1997. Dia bermain sebagai pemain sayap untuk kelab Ratchaburi yang dipinjamkan dari Johor Darul Ta'zim F.C. dan pasukan kebangsaan Malaysia. Pada tahun 2018-2019, Safawi menjadi bintang bola sepak tanah air sehingga dia diambil secara pinjaman oleh kelab Liga Divisyen 1 Portugal. Beliau hebat dalam sepakan bola percuma melengkung dan tendangan jarak jauh. Sudah menjaringkan 20 gol untuk Malaysia dan berada dalam senarai penjaring terbanyak sepanjang masa bersama Harimau Malaya.

safawi rasid

Kehidupan Awal

Keluarga Safawi tinggal di Kampung Bukit Chatak, Dungun. Pada 2010, dia memasuki Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Dungun di Terengganu. Kemudian, pada 2014, dia berpindah ke Sekolah Sukan Bukit Nenas untuk meningkatkan kemahiran bola sepaknya. Sejak tahun pertama sekolah menengah, dia bermain bola sepak untuk pasukan sekolahnya.

Safawi mempunyai tiga belas adik beradik, dan kebanyakannya bermain sepak takraw, bola sepak, dan hoki. Dia anak kesembilan.

Kehidupan Peribadi

Pada 28 November 2022, Safawi dan Syifa Melvin berkahwin di Hilton Petaling Jaya.

Kerjaya Kelab

Kerjaya Remaja

Menjelang 2011, Jibang Marzuki, ketua jurulatih, menubuhkan T-Team FC sebagai akademi bola sepak di enam bandar Terengganu: Dungun, Marang, Besut, Kemaman, Setiu, dan Kuala Terengganu. Semua pemain Akademi Bola Sepak tidak boleh melebihi 18 tahun, dan Jibang Marzuki berjaya bermain untuk setiap pasukan setiap minggu untuk memastikan prestasi terbaik sebelum pergi ke pra-pemilihan kelab bola sepak T-Team pada akhir tahun ini.

Safawi Rasid, yang berumur 15 tahun ketika menyertai Akademi Kelab Bola Sepak T-Team Dungun, selalu berada dalam kesebelasan utama untuk pasukannya pada setiap perlawanan. Beliau bermain sebagai pemain tengah pusat dan suka menjaringkan gol dengan kaki kirinya. Pada masa itu, pengurusnya mengingatkan sekali lagi bahawa dia pergi ke Safawi dan memaksanya pergi ke latihan kerana dia fikir Safawi mempunyai masa depan yang cerah. Sejak itu, Safawi telah menyertai pasukan bola sepak Terengganu untuk kejohanan MSSM setiap tahun.

Beliau berpindah ke Sekolah Sukan Bukit Nenas, 66 kilometer jauhnya dari rumah, ketika berusia 16 tahun untuk meningkatkan kemahiran bola sepaknya. Oleh kerana kebolehannya yang luar biasa di Liga Sekolah Sukan, jurulatih T-Team, Rahmad Darmawan memilihnya untuk menyertai latihan skuad utama. Safawi mengagumkan Rahmad dengan cepat dan cepat menjadi ahli pasukan utama.

Johor Darul Ta'zim

Dilaporkan bahawa Safawi telah bersetuju untuk menandatangani kontrak dengan juara liga Johor Darul Ta'zim FC pada Disember 2016. Beliau menerima jersi nombor 29.

Musim 2017

Pada 7 Februari 2017, Safawi bermain untuk Gamba Osaka dalam pertandingan Liga Juara-Juara AFC, tetapi pasukan beliau tewas 0-3.Selepas masuk dari bangku simpanan pada 27 Januari 2017, Safawi membuat kemunculan liga pertamanya dalam kemenangan 3-1 ke atas Felda United.

Beliau menjaringkan gol pertamanya dalam Liga Super Malaysia untuk kelab barunya dalam kemenangan 3-1 terhadap Sarawak FA pada 15 Julai 2017. Pada akhir musim, Safawi memenangi kemenangan Piala Malaysia dan Liga Super Malaysia pertamanya, membantu Johor Darul Ta'zim memenangi liga keempat dan Piala Malaysia pertama dalam sejarah mereka.

Kerjaya Antarabangsa

Bermain untuk Malaysia Bawah-22 dalam Piala Negara-Negara 2016, Safawi Rasid membuat penampilan antarabangsa pertamanya. Safawi Rashid telah dipilih untuk pasukan kebangsaan Malaysia untuk perlawanan menentang Indonesia pada Ogos 2016. Beliau membuat penampilan pertama dalam perlawanan untuk pasukan senior, dan Malaysia tewas 0-3.

Safawi memulakan kariernya dengan pasukan T-Team, dan pada 2017, Johor Darul Takzim menandatangani pemain ini dan menjadi pemain utama skuad sehingga hari ini. Walaupun Safawi tidak banyak menjaringkan gol, dia banyak membantu pasukan. Dia menjaringkan empat gol dalam empat kemunculannya untuk kelayakan Piala Dunia Qatar pada 2019, dengan dua gol terbarunya dalam kemenangan menentang Indonesia.